Attest Habilitatie gasinstallatie / Aansprakelijkheid

Onsia P.
Topic Starter

Attest Habilitatie gasinstallatie / Aansprakelijkheid

#1 , 19 jun 2009 08:04

In december 2009 huur ik een woning, waarbij ik tijdens de plaatsbeschrijving, onmiddelijk de gebreken opmerk.

De verhuurder, vertelt me (mondeling) dat hij dit zo spoedig moegelijk in orde zal stellen.

Het betereft : Géén schoorsteen attest - kapotte tegels - gebrekkige electriciteit (licht flikkert) - de véél te smalle én onstabiele wenteltrap naar de slaap en badkamer - het ontbreken van een ballustrade in het trapgat.

Na één week wonen, ontplofte de gasboiler in de keuken, gevolg : 5 dagen zonder water en waterschade door de serpentine.

Daar ik de loze beloften beu werdt, heb ik hem een aangetekende ingebrekkestelling geschreven waarin de gebreken uitvoerig staan beschreven.
Eveneens wat tijdens de contract ondertekening mondeling is afgesproken.

Drie maand later, na nog steeds géén reactie (herstellingswerken) van de verhuurder, electrabel een gaskontrole laten doen.
Bleek dat de gasinstallatie dringend moest gezuiverd (afgesteld) worden, de schouw gekuist en de nieuwe gasboiler was niet conform de regelementen geplaatst.
Electrabel stelde hiervan een rapport op.

De huisbaas wéér een aangetekend schrijven gestuurd, met de verwijzing naar mijn vorige aangetekende zending en het feit dat hij niets deed.
Een verwijzing naar het rapport van Electrabel en een kopie mee ingesloten.

Gisteren kreeg ik een telefoontje van een gasinstallateur met de vraag om een afspraak te maken.
Op mijn vraag of hij mij een Habilitatie attest kon afleveren, zei de installateur dat ik dat met de huisbaas moest regelen.
Aandringen van mijn zijde hielp niet.

Mijn vraag : Moet ik deze installateur toestaan om in mijn huurwoning de gasinstallate te herstellen, zonder dat hij mij een Habilitatie attest afleverd na de werken ?

Patrick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2009 10:04

U bent niet de opdrachtgever van de werken.

De installateur moet dus niets aan u geven, eventueel wel aan zijn opdrachtgever, de eigenaar.

Ja, u moet die installateur binnenlaten om de noodzakelijke herstelling te laten uitvoeren.

scorpioen

Onsia P.
Topic Starter

#3 , 19 jun 2009 10:07

Ik heb als bewoner dus geen enkele zekerheid, dat de gasinstallatie conform de veikigheids voorschriften zal herstelt worden?

Te meer, daar de afgekeurde installatie, het werk was van een kennis van de huisbaas.

De electiciteit is hier eveneens verbouwd zonder dat hij een attest kan voorleggen.

U kan begrijpen dat ik me niet zo prettig bij voel met het idee in een potentieel gaskamer te zitten.

Daarom dat ik dacht, toch enige garantie te kunnen "eisen".

Temeer, daar ik als bewoner, het slachtoffer zou kunnen zijn.

Patrick

PS: Ik dacht dat zulk een attest geist kan worden door een brandverzekeringsinstelling ( in ge val van brand?)
Géén attest, géén uitbetaling.

Reclame

mick12301

#4 , 19 jun 2009 11:50

Huurwet III 3. 2. De verhuurder moet er bovendien voor zorgen dat, op
het ogenblik dat hij de huurovereenkomst sluit, zijn onroerend
goed “beantwoordt aan de elementaire vereisten
van veiligheid
, gezondheid en bewoonbaarheid”.
Het koninklijk besluit van 8 juli 1997 heeft deze begrippen
concreter omschreven.
Dit is afdwingbaar.
Let wel, blijkbaar voerde Electrabel een controle uit, waarvan rapport, maar sloot de installatie niet af.
Een gehabiliteerd installateur is erkend om installaties te bewerken zonder een extra keuring nadien door een instantie. U en ik kunnen ook een gasinstallatie aanleggen. Deze dient dan wel gekeurd.

Onsia P.
Topic Starter

#5 , 19 jun 2009 12:02

Waar het bij mij (op dit moment) om gaat is :

Hoe weet ik nu dat de man die Maandag aan de deur staat een gehabiliteerd installateur is?

Gezien het vorige bericht (van scorpioen), lijkt het erop, dat ik eender wie die zegt "installateur" te zijn, moet binnen laten en aan de gasinstallatie kan "prutsen". Met alle gevolgen vandien.

Ik zou dus om een attest vragen, maar blijkbaar mag ik dit niet vragen.
(Ongeloofelijk, daar ik (wij) de direkte slachtoffers kunnen zijn)

Verleden jaar Oktober zijn wij het slachtoffer geweest van een woningbrand, je kan je wel inbeelden dat ik liever de zekerheid heb, dat het om een vakbekwame mens gaat en niet over de zoon-van-de-broer- van-de-huisbaas-die-toevallig-tijd-heeft.

Patrick

scorpioen

#6 , 19 jun 2009 12:21

U moet zich wenden tot de verhuurder. Als u meent recht te hebben op een of ander attest moet u dit van de verhuurder vragen.

De installateur heeft met u geen enkele contractuele band. U kan hem niet aanspreken op grond van een contractuele verplichting.

scorpioen

mick12301

#7 , 19 jun 2009 12:22

KONINKLIJK BESLUIT van 8 juli 1997
Artikel 6
De woning moet ten minste voorzien zijn van:
- ./.
- 4° een elektrische installatie goedgekeurd door een erkende
keuringsinstelling, wanneer een zodanige goedkeuring vereist
is krachtens de geldende regeling, of die geen risico inhoudt bij
normaal gebruik.
- 6° ./. Indien de woning is uitgerust met een gasinstallatie, moet deze
goedgekeurd zijn door een erkende keuringsinstelling, wanneer
een zodanige goedkeuring vereist is krachtens de geldende
regeling, of mag zij bij normaal gebruik geen gevaar opleveren.

Verzoek de verhuurder u hieromtrent te informeren.

Onsia P.
Topic Starter

#8 , 19 jun 2009 12:24

@scorpioen : Dit begrijp ik.

Aan de andere kant hoef ik toch niet eender wie binnen te laten in mijn woning en al zeker niet om een gasinstallatie te herstellen zonder ik weet wie die persoon is en of hij vakbekwaam is ?

Maw: Indien hij zijn bekwaamheid (attest) niet kan bewijzen, hoef ik hem toch niet binnen te laten en de vermeende reparaties te laten doen?
Dan val ik van de wal in de sloot...

Zelfs een politieman hoeft zich te legitimiteren.

@mick : Dat is nu juist de oorzaak geweest dat ik een oproep aan Electrabel heb gedaan : De verhuurder kon geen attest voorleggen (hij vond dit overbodig).

Patrick.

mick12301

#9 , 19 jun 2009 12:31

Voor de duidelijkheid: Ja u moet de installateur binnen laten.
Neen, het is niet aan u om uit te maken of de man in kwestie vakbekwaam is, u kunt enkel eisen dat voldaan wordt aan de genoemde voorwaarden.
En neen, het is uw woning niet, u huurt hem.

Onsia P.
Topic Starter

#10 , 19 jun 2009 12:38

Voor de duidelijkheid: Ja u moet de installateur binnen laten.
Neen, het is niet aan u om uit te maken of de man in kwestie vakbekwaam is, u kunt enkel eisen dat voldaan wordt aan de genoemde voorwaarden.
En neen, het is uw woning niet, u huurt hem.
Prachtig is dit.

Dus eender welke hobbysist die de huisbaas stuurt, moet ik binnenlaten?
Moeilijk te geloven.

En neen, ik ben niet de eigenaar, maar NIEMAND mag mijn woning, die ik huur, betreden zonder mijn toestemming.

Liever dat dan achteraf door mijn familieleden een schade claim te laten indienen wegens aansprankelijkheid van onkunde.

Patrick

mick12301

#11 , 19 jun 2009 12:58

Het is toch logisch dat niet u als huurder, maar wel de verhuurder/eigenaar die de kosten ook betaalt, vrije keuze heeft betreffende de uitvoering.
U als huurder betaalt voor het gebruiksgenot van de woning. Indien u het genot niet heeft kunt u dit afdwingen indien dit afwinbaar is. Vandaar de verwijzing naar de art. waarop u zich wel kunt beroepen.

U kunt ook trachten overeen te komen dat u voor de herstelling zorgt. 'Renovatie: De partijen kunnen te allen tijde schriftelijk overeenkomen
dat de huurder zich ertoe verbindt op zijn kosten in het gehuurde
goed bepaalde werken uit te voeren, die door de verhuurder
moeten worden verricht./. (art. 10 W.13.04.1997)' In dit geval zou u de hersteller kunnen selecteren, mits akkoord verhuuder.

Onsia P.
Topic Starter

#12 , 19 jun 2009 13:06

Ik kan je volgen in zo verre, dat ik het niet logisch vind, dat wij (mijn vrouw en ik) het risico moeten nemen dat de installateur diegene is die hij beweert te zijn.

Ik dacht (maar wie ben ik) dat de huisbaaas (de betaler) de keuze heeft over wie hij stuurt (uiteraard), maar dat ik kan "eisen" dat dit (in dit geval) een vakman is.

Ik vraag aan de huisbaas reeds vanin het begin (6 maand terug) om attesten van electra en gas. Nooit gezien...

Het feit dat er nu een installateur (weer) moet komen, is omdat de eerste zijn werk niet goed heeft gedaan.
Bleek achteraf de schoonbroer te zijn.

Gevolg: Mijn vrouw en ik braakneigingen, misselijkheid, enz...
Oorzaak : gaslek en CO uitstoot (verlies)

Ik ga mijn vrouw toch ook geen gynecologisch onderzoek bij een schoenmaker laten doen ?

Ik hoop dat je me hierin kunt volgen?

mick12301

#13 , 19 jun 2009 13:20

Vandaar verwijzing naar art 6. Deze attesten zijn verplicht, dus afdwingbaar. Maar die bevoegdheid ligt ultiem bij de rechter.
Betreffende je vergelijking: Juister is of jij bezwaar kunt hebben dat verhuurder zijn vrouw laat onderzoeken door iemand die zij vertrouwt, maar die jij zonder grond kwalificeert als schoenmaker. :P

Onsia P.
Topic Starter

#14 , 19 jun 2009 13:27

:lol:

Kortom, het beste dat ik kan doen is binnenlaten en later een controle laten doen door een erkende organisatie.

Indien dit weederom negatief is, de za(a)k(en) aanhangig maken bij de vrederechter.
Desnoods kan de Voorzitter vakbekwaamheid afdwingen.

Patrick

scorpioen

#15 , 19 jun 2009 13:51

De verhuurder heeft de verplichting de nodige huurherstellingen uit te (laten) voeren. Hij beslist door wie hij dit laat doen.

Als u de persoon die hij stuurt de toegang tot de woning weigert kan u achteraf de verhuurder niet (meer) aansprakelijk stellen omdat hij de herstelling niet (laat) uitvoeren.

scorpioen

Terug naar “Huren”