Nieuw arbeidsreglement

Froezel
Topic Starter

Nieuw arbeidsreglement

#1 , 10 jun 2009 19:47

Ik werk als receptioniste (bediendecontract) in een hotel, fulltime.
Onze werkgever is sinds einde vorig jaar van sociaal secretariaat veranderd en hier ligt nu (eindelijk) een nieuw arbeidsreglement klaar om te tekenen door al het personeel. Wij werken in shiften. Soms werken wij 40 uur per week, andere weken minder dan 38u, uiteindelijk komen wij na 5 weken op hetzelfde aantal uren dan dat je gewoon elke week 38u zou werken. Nu beweerd het nieuwe soc. secr. dat je niet meer dan 38u mag werken per week, resultaat, ik moet nu soms 8 dagen achtereen werken (3 late shiften tot 23u en dan 5 vroege shiften vanaf 7u). Mijn vraag is, mogen wij idd niet meer dan 38u werken en hoeveel rusttijd moet er tussen 2 shiften zitten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 jun 2009 11:03

“Art.2...§2.De grens van 40 uren per week bepaald in artikel 19 van de Arbeidswet van 16 maart 1971,wordt verminderd tot 38 uren voor de voltijdse werknemers die...“(Wet 10 augustus 2001, B.S. 15 september 2001).

De artikelen 20 e.v. Arbeidswet laten toe die grenzen te overschrijden onder de daarin bepaalde VOORWAARDEN. Lees zelf die voorwaarden.

Collectieve arbeidsovereenkomsten vindt u op : http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708 en uw paritair comité staat op jongste loonbrief (links boven ?).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

paling

#3 , 12 jun 2009 12:04

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Froezel
Topic Starter

#4 , 12 jun 2009 18:49

Wij hebben geen ondernemingsraad.

Ben ondertussen bij de vakbond ook eens mijn licht gaan opsteken.
Volgens hen moet er 10 uur tussen 2 vaste shiften zijn, dus in mijn geval zou het niet wettelijk zijn om van een late shift (tot 23u) naar een vroege shift (begin om 7u30) te gaan. Bestaat hier soms ook een wettekst over ?

Terug naar “Andere”