Ik heb factuur betaald voor mijn wagen te herstellen bij de garage, maar het probleem is niet opgelost: integendeel, de auto start nu helemaal niet meer, ipv soms raar gedrag tijdens het rijden.
In het lang:
Mijn auto had plots soms vreemde kuren: totaal geen vermogen tot bijna stilvallen. Na enkele minuten was het vanzelf opgelost.Ik breng mijn auto binnen bij de garage voor herstelling + onderhoud.
Garagist vertelt me dat het een probleem was met de ERG klep, die hij uitgekuist heeft. Factuur: €400 aan werkuren, €150 voor het gebruik van Autologic, €50 aan klein materiaal en additieven, plus nog €150 voor het onderhoud. Alles exclusief BTW, wat een totale factuur maakt van €900. Ik wacht nog even met het betalen van de factuur.
Ik krijg de auto terug mee, maar na enkele dagen kan ik mijn auto niet starten (start, maar valt weer stil). Volgende dag start hij weer, maar toont hij zelfde symptomen als voorheen. Ik bel de garagist terug op en hij vertelt me dat dit "gevolgschade" is. Het volledig herstellen zou €3000 kosten (wat veel meer is dan mijn auto nog waard is). Hij kon ook iets anders proberen dat maar kwartier werk is, maar hij was niet zeker of het ging helpen (hij gaf het 20% kans). Ik zei doe maar...
Volgende dag bel ik s'avonds of mijn auto klaar is, maar ik krijg een hele preek dat ik de factuur nog niet betaald had, en dat hij zich berust op zijn "retentierecht" en ik de auto niet terug krijg tot de factuur betaald is. Hij heeft ook geen herstelling uitgevoerd.
Ik betaal de factuur en haal mijn auto op. Als ik wil vertrekken bij de garage start hij niet... Garagist zet spanning op de batterij, en hupla, de motor start. Aangezien ik geen grote kosten meer wil doen raad hij me aan om ergens een tweedehands batterij op de kop te tikken.
Ik zoek wat rond, maar vind geen deftige tweedehands batterij, dus besluit ik om een nieuwe te kopen en zelf aan te sluiten.
Start nog steeds niet. Bel naar garagist. "Nieuwe accu's zijn slechts voor een stuk opgeladen, laad hem eerst eens volledig op". Dus ik laad de accu volledig op (via een acculader). Maar hij start nog steeds niet.
Dus nu zit ik in de situatie dat ik
- €900 heb betaald voor herstelling van de wagen + onderhoud
- €100 heb betaald voor een nieuwe accu
- Een auto heb die niet te starten is