Ik verhuur een klein huis met een contract van korte duur (2 jaar) sinds 1/08/2018 voor €750 per maand. Vandaag liet de huurder me weten dat ze het financieel niet meer zal aankunnen gezien haar relatie op de klippen gelopen is. Zij is de enige die het contract ondertekend heeft (en ikzelf), het contract werd geregistreerd.
In het contract staat:
Op zich balen natuurlijk, maar dit is natuurlijk een beter scenario dan een huurder die het niet meer kan betalen. Ik wil er dus ook niet de allerlaatste druppel uitpersen, aangezien ze het al niet breed heeft. Al moet het wel schappelijk blijven natuurlijk, en daar wringt al een schoentje...De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. De verhuurder heeft recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, tweede of derde jaar.
De huurder kan onder volgende voorwaarden evenwel de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden zonder betaling van een vergoeding:
- indien hij aan alle contractuele verplichtingen voldoet;
- en indien hij tegen het verstrijken van de opzegperiode een nieuwe huurder vindt, die ook door de verhuurder wordt aanvaard.
De eerste 3 maanden heeft ze slechts 500 ipv 750 euro huur betaald omdat de (behoorlijke grote) tuin er niet netjes bij lag en de garage nog leeggemaakt moest worden. Zij zou zelf met de tuin aan de slag gaan, in ruil daarvoor kreeg ze huurvermindering. Ondertussen heeft ze het wel wat gezelliger gemaakt hier en daar (meer privacy), maar niet echt dingen die voor een grote meerwaarde zorgen. En het grootste gedeelte van de tuin ligt er nog steeds/opnieuw niet netjes bij. Ik heb dit reeds aangekaart, maar omdat dit allemaal niet-officieel afgesproken en geregeld is, heb ik vermoedelijk geen poot om op te staan?
We hebben nu afgesproken dat ze zelf op zoek gaat naar een huurder en daarmee de bezoekafspraken regelt. Van zodra er iemand geïnteresseerd is zal die contact met mij opnemen om verder af te spreken. Op die manier kunnen wij al tijd en kosten besparen op bezoekjes en telefoontjes.
Wat vinden jullie een correcte manier om dit af te handelen?