Hallo iedereen
Ik zal een lang verhaal kort maken. Eind maart 2018 jaar heb ik een nieuwe wagen gekocht, Hyundai Kona, met vijf jaar garantie. De levering gebeurde half april 2018. Op vijf november 2018, na amper 12.000 km, merk ik een schurend geluid op terwijl ik gas geef. Ik breng de dealer op 6 november 2018 op de hoogte.
6 november: Dealer maakt testrit -> niets te horen volgens hem.
14 november: Ik ga opnieuw langs met het probleem. Deze keer horen ze wel iets. Hebben echter geen tijd om het te herstellen en ik moet maar de komende week een afspraak maken...
21 november: Ik lever de wagen in en merk op dat ik hem enkel tot vrijdagavond kan missen. Garage laat niets van zich horen en ik heb mijn wagen niet terug op vrijdag.
27 november: Dan toch telefoon gekregen van de dealer, maar ik kon niet opnemen.
28 november: Ik bel zelf terug: ze hebben reeds een riemspanrol en riem vervangen aan de motor. Probleem niet opgelost. Ze wachten op een nieuwe turbo.
03/12: Vriendin belt voor onderhoud van haar wagen en vraagt terloops naar die van mij. Auto mag opgepikt worden. Ze vraagt of het probleem is opgelost en krijgt een ontwijkend antwoord in de trend van 'Eigenlijk maken al die wagens een raar geluid'.
's Avonds mag ik mijn wagen gaan ophalen en wegrijden. Ik sla dit af en zeg eerst te luisteren naar de wagen. Ze dringen aan op een testrit van mij, terwijl ik ze reeds op de hoogte bracht van het feit dat het motorgeluid, tijdens het rijden, het schurende geluid overtreft. Het vreemde geluid is niet verdwenen en ik breng ze hiervan op de hoogte. Ik krijg als antwoord dat ze reeds 3 onderdelen hebben vervangen en toch niet kunnen blijven zoeken waar het geluid vandaan komt.
Ik krijg ook allerlei excuses te horen over de oorzaak van het geluid:
- Slechte benzine getankt, Dats24 waarschijnlijk -> Neen, op het moment dat het probleem ontstond was er nog geen druppel Dats24 in de auto getankt geweest.
- Geluid afkomstig van mijn winterbanden -> Neen, ze lagen er niet op toen het probleem ontstond en het probleem is immers ook hoorbaar bij stilstaan...
Dat ik het advies krijg om te blijven rondrijden met een wagen die een schurend geluid maakt tijdens het gas geven, vind ik ook heel bizar. De auto zal wel niet 'ontploffen'. Letterlijke bewoording van de dealer.
Kan dit zomaar dat de garage zegt: "We kunnen toch niet blijven zoeken en elk onderdeel vervangen?" Daar ze reeds onderdelen hebben vervangen, bewijst wel dat er iets fout was met de wagen. Helaas is het nog steeds niet opgelost. Welke stappen onderneem ik nu het beste? Een gesprek aangaan is verder onmogelijk; Het komt steeds neer op: 'We hebben een inspanning geleverd...'. Kan ik een ingebrekestelling sturen?
Na lang speuren vond ik een document van Federauto, geschreven door hun juridisch adviseur Patrick Piret: https://imgur.com/a/3LetfVQ
En bijkomende vraag: is er dus sprake van een resultaatsverbintenis of een inspanningsverplichting bij garantie/ herstelling?