Beste,
Ik heb een lifestyle product ontwikkeld dat sinds 5 jaar in de winkelrekken ligt. Een grote supermarktketen contacteerde mij met de vraag of ik dit product voor hen goedkoper kan ontwikkelen zodat zij het aan een lagere prijs konden verkopen dan in speciaalzaken. Ik heb hen toen laten weten dat ik voor hen een speciale collectie/versie kon maken (dus MIJN MERK x DE SUPERMARKTKETEN, denk aan: Jeroen Meus voor Blokker), maar dat ik duidelijk onderscheid wil blijven houden tussen de luxe versie en hun supermarktspecial. Zo zou hun versie 50% minder inhoud bevatten, ontwierpen we een speciale verpakking etc. Dit is allemaal contractueel vastgelegd.
Het product werkt gemaakt, werd door beide partijen goedgekeurd en verder verliep alles volgens plan.
Echter ontdekte ik vorige week dat die supermarktketen nu met een foto van het originele product adverteert (en dus niet met de speciale editie die we voor hen hebben gemaakt). Het zou om een eerlijke fout kunnen gaan (al heb ik hen nooit High Res beelden van het originele product bezorgd), maar ik vermoed dat ze dit bewust doen om op die manier klanten naar hun winkel te lokken. Want nu lijkt het natuurlijk alsof zij de luxeversie voor een fractie van de prijs verkopen.
Met de feestdagen in aantocht gaat dit de verkoop in andere winkels aanzienlijk doen dalen. Dus ik had graag geweten of ik verdere stappen kan ondernemen? Ik vermoed dat zij beschermd zijn tegen drukfouten in brochures? Maar waar ligt dan de grens, zeker als een andere partij hier schade onder lijdt?
Alvast bedankt voor jullie advies.