Beetje verwarrend héDeze maandag had ik het weer voor, geconfronteerd met verkeersagressie op de Antwerpse wegen. Ritsen moet je vaak 'afdwingen' maar deze chauffeur vond blijkbaar dat hij te veel tijd zou verliezen als hij mij zou doorlaten.
Nadat hij een tijd langs was blijven rijden (op 2 rijstroken) zag hij ineens de kans om snel voor mijn neus in te vliegen
Excuses als het niet duidelijk verwoord is, dergelijke situaties zijn niet eenvoudig in woorden uit te drukken. Met de camerabeelden zou het duidelijker zijn maar die mag ik niet publiek delen uiteraard.Beetje verwarrend héDeze maandag had ik het weer voor, geconfronteerd met verkeersagressie op de Antwerpse wegen. Ritsen moet je vaak 'afdwingen' maar deze chauffeur vond blijkbaar dat hij te veel tijd zou verliezen als hij mij zou doorlaten.
Nadat hij een tijd langs was blijven rijden (op 2 rijstroken) zag hij ineens de kans om snel voor mijn neus in te vliegen
Tegenpartij zou u moeten doorlaten, maar voegt dan voor u in
Geen probleem hier.Voor je ook maar iets gaat aangeven, kijk eerst goed of je eigen rijgedrag strookt met de wettelijke bepalingen inzake ritsen op
Wat klopt er dan niet op die website?https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 2-art12bis
Niet met wat je op café hoort, noch met de café-praat van de overheid op ritsendoejezo.be - een website die bulkt van de juridische onjuistheden ... en die je meer dan een paar PVs kan opleveren mocht je hun "richtlijnen" volgen
Kort gezegd, het enige wat er daar klopt is de link naar wegcode ...
Hier moet je bij sterk vertraagd verkeer ritsen :[De rijstrook die ophield (waar ik reed dus) gaat heel geleidelijk over in de andere, dus ik schuif heel geleidelijk op naar de andere rijstrook, achter de wagen waar ik volgens de regels zou moeten invoegen. Tegenpartij blijft echter langs me rijden, daarbij gebruik makende van de rijstrook rechts van hem. De wagen waarachter ik invoegde veranderde vervolgens van rijstrook, waardoor er dus plaats voor mijn wagen vrijkwam. En op dat moment schoot de tegenpartij dus in dat vrijgekomen gaatje.
Neen, omdat de meeste mensen niet weten wat ritsen volgens de wegcode inhoudt ...Misschien dat je dit opmerkt naar aanleiding van mijn opmerking over ritsen afdwingen.
Op de link naar wegcode.be na is eigenlijk alles op die website verkeerd ....Wat klopt er dan niet op die website?
Hier staat helemaal niets over of dit wel of niet zou gelden bij een oprit. Een oprit is toch een een rijstrook, of niet? Ik vind verder ook geen context in de structuur van de website die dit zou beperken. Zijn er nog andere artikels van toepassing?De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
Dat had je al geschreven. Dus ook dit is verkeerd?Op de link naar wegcode.be na is eigenlijk alles op die website verkeerd ....Wat klopt er dan niet op die website?
Moet ik ook ritsen bij het oprijden van een snelweg?
Nee, de oprit van een snelweg moet je eigenlijk beschouwen als een kruispunt. Automobilisten die de oprit oprijden moeten steeds voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.Quote van wegcode.be:Hier staat helemaal niets over of dit wel of niet zou gelden bij een oprit. Een oprit is toch een een rijstrook, of niet? Ik vind verder ook geen context in de structuur van de website die dit zou beperken. Zijn er nog andere artikels van toepassing?De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
Ritsen volgens de Belgische wegcode is niet van toepassing op deze situatie.En los daarvan, ritsen zou toch een veel betere oplossing zijn in deze situatie?
Uw rijgedrag kan aanzien worden alsEn de originele vraag blijft: heeft het zin dat ik dit geval aangeef?
Onvolledig en feitelijk onjuist ...Dus ook dit is verkeerd?
Moet ik ook ritsen bij het oprijden van een snelweg?
Nee, de oprit van een snelweg moet je eigenlijk beschouwen als een kruispunt. Automobilisten die de oprit oprijden moeten steeds voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden.
Als het tot een ongeval was gekomen, denk ik dat de verzekeringen in eerste instantie beide bestuurders aansprakelijk zullen proberen te stellen omdat hun dat best uitkomt (verhoogde bonus malus voor beiden).Moet je ritsen bij de oprit van een autostrade?
Opgepast ! De situatie is anders op de oprit van een autostrade.
De bestuurders die reeds op de autostrade rijden hebben altijd voorrang.
Het is aan de bestuurders die de autostrade komen opgereden om in te voegen. De bestuurders die zich reeds op de autostrade bevinden zijn niet verplicht om te ritsen.
Dit komt omdat de signalisatie (invoegstrook) altijd voorrang heeft op de algemene regel (de verplichting om te ritsen). Ook op de afrit van een autostrade moet er niet geritst worden, het gaat ook hier om een andere verkeerssituatie aangezien geen enkele rijstrook onderbroken wordt.
Mede-aansprakelijkZinloos dus.
Bijvraag: als het tot een ongeval was gekomen, aangezien ik blijkbaar ook verkeersagressor ben, had ik mede aansprakelijk gesteld kunnen worden?
En wat bewijzen uw camerabeelden dan anders dan dat u , ondanks een B1 die u verplicht voorrang te verlenen, de andere weggebruiker die voorrang heeft probeert weg te drukkenStel dat ik de hele voorgaande situatie verzwijg (is ook niet zichtbaar op de camerabeelden), en ik verklaar dat tegenpartij gewoon voor me in is gevlogen. Deze persoon zal waarschijnlijk anders beweren maar heeft geen camerabeelden.