Vraagje over ongeval van enkele weken geleden.
s' Morgens vertrokken , samen met een vriend, om een toer met de mountainbike te doen. Via een veldweg kwamen we op fietspad terecht naast de steenweg. Ipv naar rechts zijn we naar links gereden, dus tegen de rijrichting van het fietspad in , om 75 meter verder over te steken via een oversteekplaats.
Ter hoogte van de fietsoversteekplaats is ook een straat (links) waar net op dat moment een auto uit kwam. Men vriend heeft de wagen nog net kunnen ontwijken, ik ben net geraakt ter hoogte van het pedaal van mijn fiets. De fiets lag op busbaan, ik via de motorkap op de grond.
Gelukkig geen lichamelijke schade, wel een fiets voor vuilbak.
Op het kruispunt van de straat waar de wagen kwam staat een stopbord, bestuurder beweert dat wel gedaan te hebben.....
Ondertussen heb ik men BA ingeschakeld maar wou alvast hier eens wat meningen horen. Van de tegenpartij heb ik reeds een brief gekregen heb dat ik verantwoordelijk zou zijn. Mijn BA zal dit aanvechten, maar geeft me alvast mee dat ik ook ergens fout ben.
Graag jullie mening.
onderstaande vond ik ergens op internet, maar weet niet hoe correct dit is.
Moet je ook voorrang verlenen aan fietsers die in de verboden richting op het fietspad rijden? In het artikel 12.4bis staat immers dat overeenkomstig dit besluit gebruik moet gemaakt worden van het fietspad ... Als vóór dat fietspad een verkeersbord B1 of B5 staat, is er geen twijfel mogelijk en moet je de fietser voorrang verlenen, ook al overtreedt hij de wegcode. Zeer onlogisch is dat niet, want voorrang geldt voor de volledige breedte van de voorrangsweg, dus ook aan bestuurders die aan de linkerkant van de voorrangsweg rijden moet voorrang verleend worden (pagina 31). Bovendien gaan verkeerstekens boven verkeersregels volgens artikel 6.2 van de wegcode (pagina 25), dus voorrangsborden gaan boven het artikel 12.4bis. Bij een bord B1 of B5 moet gewoon voorrang verleend worden zonder meer. Vanzelfsprekend kan die fietser, die in de verboden richting fietst, wel een bekeuring krijgen.
Deze is terug te vinden op :
https://www.fietsersbond.be/sites/defau ... gels_0.pdf