Beste,
Ik heb nooit een heel goede relatie gehad met mijn moeder. Toen ik enkele jaren geleden de 1ste keer zwanger was, reageerde ze daar niet positief op, heeft ook geen enkele betrokkenheid getoond. Maar toen mijn zoontje er was, moest ik haar wel de ruimte geven om met hem een band op te bouwen. Dat heb ik ook gedaan.
Momenteel moet ik bijna bevallen van mijn 2de kind. Haar reactie en gedrag zijn hetzelfde als bij mijn eerste zwangerschap. Ze toont geen enkele betrokkenheid naar mij of de nieuwe baby, enkel naar mijn zoontje.
Gisteren is de situatie echter geëscaleerd. Ineens vond ze dat ik haar niet betrok bij de opvang van mijn zoontje en ze was het beu dat ik haar kwetste (geen idee hoe) dus zij wilt met mij breken. Tegelijk zei ze dat ze wel haar omgangsrecht als grootouder wil behouden en eist mijn zoontje 1 dag in de week bij te houden (dat was een regeling die nu ongeveer een jaar gaande was en ik heb op geen enkel moment aangegeven dat ik dat zou veranderen). Ze zou alleen de tijd dat ik in het moederhuis lag, mijn zoontje even niet zien. Ze dreigde ook onmiddellijk met gerechtelijke stappen als ik haar dat zou afnemen.
Momenteel ben ik van plan om mijn zoontje nog mee te geven als ze erom vraagt en het komt mij ook uit. Maar mijn vraag is kan zij dat omgangsrecht opeisen via de rechtbank als zij zelf aangeeft dat zij met mij niets meer te maken wil hebben? Ik wil vooral weten waar ik als ouder sta in dit geval. Ik heb ergens gelezen dat grootouders altijd omgangsrecht zouden krijgen.