Voor alle duidelijkheid, ik ben geen deskundige, maar ik heb ooit met een dergelijke situatie te maken gehad en ik laat u delen in mijn ervaring hiermee..
De gemeenschappelijke buis waar alle WC 's in uitkomen wordt (dacht ik) de verticale standpijp genoemd.
Deze buis wordt in een appartementsgebouw bovenaan belucht (be- en niet ont-), daarom staat ze in verbinding met de buitenlucht, meestal op het dak. Als er door werken of door een andere oorzaak een beschadiging is, waardoor deze standpijp niet meer belucht wordt, dan krijg je de door u beschreven toestanden. Het vallende water zal in de standpijp een onderdruk veroorzaken, waardoor andere WC,s worden leeggezogen.
De oplossing voor uw probleem. Deze verticale standpijp is gemeenschappelijk en daardoor eigendom en verantwoordelijkheid van de VME. U dient u dus te wenden tot de syndicus en hem te melden (en overtuigen) dat door een defect aan een van de installaties van de VME, u overlast ondervind. De syndicus dient een herstelfirma aan te spreken om de beluchting te onderzoeken en indien nodig te herstellen. Als dan blijkt dat die fout veroorzaakt is door de werken van uw bovenbuurman, dan dient hij de kosten hiervoor op hem te verhalen.
Nog een link met wat informatie
http://www.joostdevree.nl/shtmls/standleiding.shtml