Hypothetisch scenario: stel ik richt een nieuwe vennootschap op en investeer 100.000 EUR kapitaal. De bank verschaft een lening van 250.000 EUR, en een derde verschaft achtergesteld (aan de bank) ook een lening van 250.000 EUR. Laten we veronderstellen dat 1) de bank effectief het krediet verschaft, en 2) er geen persoonlijke borgstellingen zijn.
Met die €600.000 ga ik op pad en neem ik de aandelen of het handelsfonds van een kleine winstgevende KMO over. Na 4 jaar gaat de overnemende vennootschap failliet wegens onvoldoende omzet + winst. Er is oprichtersaansprakelijkheid maar deze vervalt na 3 jaar.
Hoewel dit faillissement in principe geen impact heeft op mijn persoonlijk vermogen wegens de beperkte aansprakelijkheid, kan iemand met kennis van zaken mij vertellen of dit een (zware) impact heeft op mijn toekomstige mogelijkheden om geld van een bank te ontlenen -- privé of via andere vennootschappen?
Bij een persoonlijk faillissement ben je in feite "radioactief" voor de banken. Is dit ook het geval wanneer er één van je vennootschappen over kop gaat? In dit voorbeeld is de bank de meest bevoorrechte schuldeiser en krijgt ze waarschijnlijk al haar geld terug.