Dag allemaal,
Ik woon in een straat met heel wat sluipverkeer dat zich totaal niet aan de snelheidsbeperking (zone 50) houdt. Een half jaar geleden reeds politie ingelicht, maar die zijn nog steeds niet komen flitsen. Vader zijnde van 3 jonge kinderen wil ik zelf graag pro-actief wat ondernemen om de auto's te dwingen wat trager te rijden. De straat is relatief smal (4,2m) en met een volle witte lijn in twee rijvakken gedeeld (elk dus 2,1m breed), en gelegen buiten de bebouwde kom. De auto's razen hier echter door met een snelheid van soms wel 70-80km/u, ook als ze elkaar moeten kruisen. Er is geen voetpad of fietspad.
Ik zou daarom mijn auto half op straat willen parkeren, dus halverwege de meest rechtse rijbaan. Is dat reglementair? Op de website wegcode.be (
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /190-art25) staat in artikel 25.1 lid °7 dat er nog minstens 3m vrije ruimte moet overblijven op de rijbaan. Voor zover ik kan zien ben ik dus perfect wettelijk bezig als ik dat op die manier doe, aangezien er nog zo'n 3,2m over zou blijven.
Bijkomende vragen:
* is het juridisch OK als ik, in deze positie geparkeerd, ook 's avonds en 's nachts mijn lichten laat aanstaan?
* maakt het uit of ik reeds parkeerplaats heb (garage, oprit,..) ?
* is mijn auto verzekerd als ik dit doe?
alvast bedankt, en misschien zijn er onder jullie met hetzelfde probleem..
groeten
Tom