Bedreiging

sylvia52
Topic Starter

Bedreiging

#1 , 21 mei 2009 09:32

Ik heb een vriendin die door haar vriend (waar ze met samenwoont zonder contract) slecht behandeld wordt. Zij is heel ongelukkig, maar kan noch voor- of achteruit (verder ga ik niet in detail).
Hij heeft mij verboden haar nog te telefoneren of te zien. Waarom ? Omdat ik haar wijs op haar "rechten" en haar aanmoedig zich niet te laten doen door hem. Tegen beter weten in, probeer ik haar te overhalen naar de politie te stappen als hij haar fysisch maar ook psychisch mishandeld. Maar zij heeft enorm schrik van hem.
Nu kreeg ik deze morgen een sms van hem waarin woordelijk staat dat ik niet meer mag contact opnemen met haar want anders zou hij mij iets aandoen.
Ik bezie dit als een bedreiging en geloof hem. Maar ik kan me niet verzoenen met zijn eis want dat laat ik haar in de steek want zij heeft absoluut niemand anders dan mij !
Wat kan ik met die geschreven bedreiging op mijn gsm doen ? Die persoon is aan mij ook nog 22.000€ schuldig en ik weet ook niet hoe ik die ooit kan terugvorderen. Swat, dat is naast de kwestie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 21 mei 2009 10:58

Als u dat als een bedreiging ziet, kunt u daarmee steeds naar de politie gaan en klacht neerleggen.
Over die 22.000 euro zullen zij hooguit een vereenvoudigd proces-verbaal maken, tenzij u erop wijst dat ook dat onder afpersing of gelijk welk ander delict valt...

Voor die vriendin: uiteindelijk moet zij zelf beslissen hoe de vork in de steel zit. U kunt dergelijke zaken melden aan de politie, maar of dat de situatie zal verbeteren....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

sylvia52
Topic Starter

#3 , 21 mei 2009 11:13

Bedankt Bartie voor uw antwoord.
Ik weet dat mijn vriendin niets zal ondernemen tegen hem om fysiek geweld te vermijden.
Het geld werd me niet afgeperst maar hij heeft het wel bekomen met leugens en onder valse beloften. Ik heb wel een getekende schuldbekentenis. Ik heb hem ook al een aangetekende brief gestuurd met aanmaning om te beginnen afbetalen en 2x heeft hij dat gedaan, maar nadien niets meer.

Reclame

Vandebos

#4 , 21 mei 2009 11:47

Met die schuldbekentenis kan u altijd, om te beginnen, in verzoening naar de vrederechter stappen en daar trachten een akkoord te bekomen. In extremis kan u na de verzoening in geding gaan en trachten een vonnis te bekomen waarin een afbetaling wordt vastgelegd. Hoofdkwestie blijft echter, als ik uw bericht correct lees wat dit voor invloed zou hebben op uw vriendin haar situatie.

Het is niet mijn plaats hier om te oordelen, maar heeft u al eens getracht met haar af te spreken voor een vertrouwensgesprek bij professionele hulp? ( Dan denk ik aan psychologische en juridische begeleiding in vluchthuizen, vrouwenhulpgroepen ed.) Dikwijls kunnen zij makkelijker doordringen bij een persoon aangezien het hier dan niet om mensen uit haar vertrouwde omgeving. Deze hun bezwaren zijn immers makkelijker mentaal opzij te schuiven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2009 19:33

vb een afspraak maken bij de dienst slachtofferhulp van de politie - die zullen u wel op weg helpen

sylvia52
Topic Starter

#6 , 25 mei 2009 19:57

Slachtofferhulp lijkt me een heel goed idee. Bedankt voor de tip.

3399AAaa

#7 , 26 mei 2009 21:56

bij iemand blijven uit angst is niet goed. slachtofferhulp doet heel goed werk en zij kunnen u aan een onbekend onderduikadres helpen.

die sms- laten registreren in het pv bij de politie. ook die bedreiging aan uw adres woordelijk laten opnemen in het pv.

die schuld: hem ingebreke stellen. zeer duidelijk de feiten neerschrijven, dat kan later altijd als bewijs dienen; en hem aanmanen het bedrag binnen de zoveel tijd te betalen. ook zeggen als hij dat niet doet dat je een procedure tegen hem zal starten met gerechtelijke interesten vanaf de dag van uw ingebrekestelling ten zijnen laste

uw vriendin niet in de steek laten, dat is nog het belangrijkste.

sylvia52
Topic Starter

#8 , 27 mei 2009 08:53

Dank u voor uw steun en raad.
Ik laat mijn vriendin zeker en vast niet in de steek !
Wettelijk gezien kan hij mij toch niets verbieden hé ? Ik mag toch naar haar thuis gaan aangezien haar adres daar ook officieel is ?
Morgen vertrek ik voor twee weken in verlof, maar ook vandaar zal ik wel contact houden met haar.
Als ik terug ben, en de situatie is onveranderd, begin ik met de nodige stappen.
Nogmaals dank aan iedereen.

3399AAaa

#9 , 27 mei 2009 14:46

Dank u voor uw steun en raad.
Ik laat mijn vriendin zeker en vast niet in de steek !
Wettelijk gezien kan hij mij toch niets verbieden hé ? Ik mag toch naar haar thuis gaan aangezien haar adres daar ook officieel is ?
Morgen vertrek ik voor twee weken in verlof, maar ook vandaar zal ik wel contact houden met haar.
Als ik terug ben, en de situatie is onveranderd, begin ik met de nodige stappen.
Nogmaals dank aan iedereen.
het CAW helpt vrouwen tegen partnergeweld: des te meer mensen haar steunen en haar tot bepaalde inzichten kunnen brengen, des te beter voor haar. als ze weet dat ze steun krijgt zal ze misschien vroeg of laat de stap kunnen zetten om bij hem weg te gaan als hij het niet samen met haar wil oplossen. als iedereen hem gewoon laat doen, zal het alleen maar erger worden. dat zal het CAW ook zeggen.

katrientjevanwevelgem

#10 , 27 mei 2009 17:33

Zeker weten!! Laat je vriendin niet in de steek .Het komt maar al te veel voor ,mensen laten maar begaan uit schrik erin betrokken te worden .
Als hij zijn gang mag blijven gaan , zal het alleen maar erger worden.
Hij versterkt zijn greep op je vriendin , en zij zal zwakker worden om iets te ondernemen.
Mensen blijven soms bij elkaar uit angst, angst om de kinderen te verliezen, angst om wat familie en derden ervan zullen zeggen...
Het is erg belangrijk dat ze op iemand kan terug-vallen die haar begrijpt en steunt. Help haar voor het te laat is...want niks is erger dan partner-geweld , en het maakt een mens totaal kapot waardoor hij weerloos en gebroken wordt...

sylvia52
Topic Starter

#11 , 27 mei 2009 19:46

Maak je geen zorgen Katrientje. Ik bezie haar als mijn dochter die ik niet heb. Het fysische geweld is gelukkig niet zo frequent, wel het psychische ! Maar ik voel me nu gesterkt door het medeleven via dit forum en wees er van overtuigd dat ik me over haar ontferm en dat ik de nodige stappen zal zetten moest er nog iets fout lopen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”