Logisch want er is nog geen uitspraak in beroep waardoor het eerste vonnis wordt vernietigd. Tot dan blijft het eerste vonnis gelden en daar heeft de administratie zich (gelukkig) ook aan te houden. Zo niet zou de uitvoerende macht een vonnis van de rechterlijke macht naast zich kunnen neerleggen.
Dat zou een inbreuk zijn op de grondwettelijke scheiding der machten.
Verbeter me als mijn redenering niet klopt.
Kan allemaal wettelijk zo in elkaar steken maar in de praktijk betekend dit dat door die fouten te maken bij het versturen van die aanslagen van ambdswege de fiscus zich 3 grote geschenken mag cadeau doen.
Het grootste geschenk is dat de fiscus de bewijslast bij de burger mag leggen indien deze niet antwoord (op aanslagen die onmogelijk kunnen bezorgd kunnen worden).
Een tweede geschenk is dat de locale fiscus inmenging vermijd van hogerhand (binnen de administratie) , onbudsdiensten en kan zo een degelijk onderzoek (intern toezicht ) naar een specifiek dossier blokkeren.
Een derde geschenk is dat de fiscus 21% BTW mag ontvangen op juridische bijstand.
Verder zie ik geen enkele sanctie welke moet vermijden dat de fiscus zich gaat 'bedienen'
(of mogelijk zelfs aanmoedigen) van fouten die zoveel voordeel opleveren.
De redenering hierachter dit alles mag dan wettelijk in orde zijn, de rechten die onterecht aan de fiscus zijn toegekend blijven wel gelden en de mogelijkheden tot verdediging op administratief niveau blijven ontoegankelijk ook al is de fiscus zwaar in de fout gegaan.
Zaken die voor de ene logisch lijken kan voor een andere raar klinken...