Niet lang geleden kreeg ik de eer om voorzitter te zijn van een telbureau. Na het inzweren van bijzitters en getuigen. Waarin ze zweren om de stemming geheim te houden. Kreeg ik de vraag van de getuigen of ze notitie mochten nemen van de getelde stemmen voor hun achterban. Verbaasd door de vraag heb ik ze verboden om notitie te nemen. Men protesteerde dat dit de gewoonte was en ik moest nota nemen in het verslag dat ik hen dit verboden had. Ook omdat ik de enige voorzitter was die dit blijkbaar verboden had (probeerden ze me toch wijs te maken)
Maar de stemming is toch geheim? ze weten welke stembureaus binnenkomen in het telbureau. Je kan zo de regio's achterhalen waar de mensen om welke partij hebben gestemd. OK je weet niet wie maar je weet wel de regio. Het smoesje om hun achterband op de hoogte te houden strookt ook niet echt. Na de telling worden de resultaten op internet gezet en weten ze binnen de 5 minuten alle resultaten per partij en per naam.
Had ik nu gelijk om dit te verbieden? In de onderrichtingen vond ik niets over getuigen.