erkenning doodgeboren kindjes

dieke
Topic Starter

erkenning doodgeboren kindjes

#1 , 22 mei 2009 11:44

Dag iedereen

Mensen die mij hier al wel vaker hebben zien 'passeren' weten misschien ook dat ik trotse mama ben van 3 zonen. Onze jongste zoon is na een voldragen zwangerschap van 37 weken onverwacht doodgeboren.

Op 19 mei jl. werd ik door een bevriende lotgenote gebeld met het nieuws dat ons baby-olifantje door P. Janssens werd ingeschreven in het geboorteregister. Het nieuws liet ons niet los en deed ons dan uiteindelijk ook besluiten 'iets' te ondernemen. Dat 'iets' heeft ondertussen al serieuze proporties aangenomen. Zo waren een aantal van mijn lotgenoten en ikzelf al te zien en horen op tv en radio en werden er vandaag in een aantal kranten artikels gewijd aan onze strijd.

Vanuit onze eigen ervaring met een doodgeboren kindje dat volgens onze Belgische administratie wel gestorven is, maar niet geboren, willen we nu een lans breken voor alle ouders die tegen pijnpunten in de perinatale wetgeving zijn gestoten. We spitsen de strijd momenteel toe op het verkrijgen van een geboortebewijs, omdat dat momenteel nav het olifantje actueel is. Maar we willen verder dan dat geraken. We willen de hele perinatale wetgeving en vooral de correcte uitvoering daarvan geactualiseerd en gehumaniseerd zien. Het lijntje in het geboorteregister waar onze zoon had moeten staan, is al lang ingenomen door een ander burgertje dat nu bijna 1 jaar zal worden. Maar in naam van hem en zijn vele sterrenvriendjes, wil ik u allemaal vriendelijk vragen even uw aandacht te schenken aan onze strijd via volgende links:

http://www.gopetition.com/petitions/erk ... ndjes.html

http://www.facebook.com/home.php#/group ... 527&ref=nf

Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als mensen die zich kunnen vinden in deze strijd, deze twee links ook zouden doorsturen naar hun contacten.

Alvast allemaal bedankt om dit te lezen.

Heidi, mama van 3 stoere musketiers

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 22 mei 2009 14:41

Zo heel even de tijd genomen om je te steunen

alle beetjes helpen

RR

webmaster
Beheerder

#3 , 22 mei 2009 16:09

Een schitterend initiatief die geen dag te vroeg komt en waar ik me 100% achter wens te scharen.

Goede moed !

Bart Demyttenaere
Beheerder JuridischForum.be

Reclame

dieke
Topic Starter

#5 , 22 mei 2009 17:32

Zo heel even de tijd genomen om je te steunen

alle beetjes helpen

RR
Zo is het maar! Hartverwarmend hoor, bedankt allemaal!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2009 18:59

Betreft wel het geboorteregister van de ZOO.

Maar voor de rest heb je overschot van gelijk.

dieke
Topic Starter

#7 , 23 mei 2009 00:33

Betreft wel het geboorteregister van de ZOO.

Maar voor de rest heb je overschot van gelijk.
P. Janssens heeft ondertussen reeds in HLN willen benadrukken dat het slechts 'symbolisch' was. Maar dat is niet hoe de mensen het interpreteren door hoe het in het nieuws kwam. Er werd zelfs vaak over bevolkingsregister gesproken en je kan nu toch maar moeilijk beweren dat de zoo een 'bevolkingsregister' bezit. Bovendien was het voor ons de ideale 'kapstok' om onze strijd eindelijk te kunnen duiden. Want hoe symbolisch ook, zelfs dat werd onze kinderen niet gegund.

Het register zelf, dat werd door P. Janssens nergens weerlegd dat dat wel degelijk het register van de stad was. Ik las trouwens ergens een reactie van hem 'Ik kan niet wachten op de eerste Antwerpse WOORDJES'... als dat niet kan tellen voor het feit dat hij er wel degelijk zelf ook de illusie toe wil doen dat de lijn tussen mens en dier hier erg dun geworden is...

Feit is dat de mensen er zich wel iets bij kunnen voorstellen hoe wij ons voelden die dinsdagavond bij die beelden. De grond zakte weg onder mijn voeten, dat kan ik je wel vertellen. Ik heb die nacht niet geslapen. Met toeters en bellen wordt een olifant 'symbolisch' (dat hadden wij zelfs op dat moment nog niet door) ingeschreven. Onze kinderen kregen een overlijdensakte. Gestorven zonder geboren te zijn. Pure semantiek leert mij alvast dat niemand dat, zelfs niet symbolisch, kan begrijpen.

artemis

#8 , 23 mei 2009 12:23

Getekend!

Veel succes nog

jokeenfamilie

#9 , 23 mei 2009 12:30

Dieke, ik sta ook volledig achter je initiatief !!
Mensen beseffen soms de inpact niet van hun gedrag en hun reactie op een situatie.
Binnen onze familie is er een vader die zijn kinderen niet meer ziet , al of niet gemanipuleerd door de tegenpartij....En dan ben je ook plots 'vader' of 'moeder' af !!!!
Velen beseffen niet wat ze anderen aandoen tot ze dergelijke situatie's zelf meemaken.
Voor vele zaken komen we soms te laat in plaats van te vroeg..
Triest hoe sommigen moeders en vaders verwaarlozen!!
Goede moed en vele mooie momenten met je kinderen
jo[/quote]

ilseke

#10 , 23 mei 2009 15:21

Bedankt allemaal!
Het betekend voor ons, ouders van doodgeboren kindjes, echt heel veel.

mvg,
Ilse, mama van Noah* doodgeboren op 27-03-'09

moedersmooiste

#11 , 25 mei 2009 12:17

Dieke, inderdaad een schitterend initiatief.
Heb ook effen de tijd genomen om jullie te steunen!!
Hoop dat jullie erkenning krijgen , want niks is zo erg als verworpen te worden door de maatschappij.
Wil ook effen aankaarten dat er veel moeders-vaders verstoten worden door eigen kinderen , en dat ook een niet te ondershatten probleem is.
Mijn eigenste dochter ziet al jaren haar kind niet meer door een vader die het zodanig : bewerkt: heeft dat hij een totaal verkeerd beeld gekregen heeft van zijn moeder.
Ouderverstoting is een kanker , een niet te genezen wonde die geslagen wordt bij de verstotene....
Ook aan Ilse het beste en veel moed.
Een doodgewone moeder

T&T

#12 , 06 jun 2009 11:27

Naar het schijnt zal de erkenning van doodgeboren kindjes er nooit doorkomen omdat er een probleem is met de erfenisrechten.
Weet er iemand wat het probleem juist is?

Groetjes van Tine, mama van Tijl* (doodgeboren op 11/05/2009)

dieke
Topic Starter

#13 , 10 jun 2009 23:53

Dag Tine

Ik kan hier spijtig genoeg niet in detail treden omdat het belangrijk is dat we bepaalde dingen eerst goed onderbouwen vooraleer ermee naar buiten te komen. Een klein tipje van de sluier: die informatie die jij aanhaalt (en ik weet waar ie vandaan komt) is totaal incorrect en naast de kwestie. Daarin mag je me vertrouwen.

T&T

#14 , 11 jun 2009 08:40

Ah, ok. Ze zijn er mee bezig, dat is in elk geval goed nieuws!
Bedankt voor je reactie

Groetjes

roderidder
Contacteer: Website

#15 , 15 apr 2010 12:31

Regering in de clinch over statuut doodgeboren foetussen
In de federale regering is er verdeelheid ontstaan over het juridische statuut voor doodgeboren foetussen.

De christendemocraten dienden in 2004 al eens een wetsvoorstel in om doodgeboren foetussen al na 140 in plaats van 180 dagen te erkennen als levenloos geboren kind.

Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS), staatssecretaris voor Gezinsbeleid Melchior Wathelet (MR) en minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) zijn daarover nu in een discussie verwikkeld geraakt.

Een foetus van 140 dagen erkennen als kind vraagt een wijziging van het Burgerlijk Wetboek. Het statuut levenloos geboren kind zorgt ervoor dat foetus kan ingeschreven worden "in een speciaal register" dat door de ziekenhuizen wordt beheerd.

bron : http://www.vandaag.be/binnenland/32876_ ... ussen.html

RR

Terug naar “Actuele Thema's”