welke lasten precies doorrekenen aan huurder?

Zebrapatti
Topic Starter

welke lasten precies doorrekenen aan huurder?

#1 , 12 mei 2009 23:45

Ik word binnenkort huisbaas (ga mijn appartement verhuren) en heb een vraag over wat ik kan doorrekenen aan de huurder en wat niet. Zie lijstje hieronder:

gemeenschappelijke lasten:
- de VME is aangesloten bij het Algemeen Eigenaars Syndicaat. Lidmaatschap doorrekenen of niet?
- de syndicus rekent aankoop postzegels en enveloppen en zo aan. Doorrekenen of niet?
- onderhoudscontract lift + onderhoudscontract brandblussers: Doorrekenen of niet?
- wisselstukken lift:
Doorrekenen of niet?

kosten in het appartement zelf:
- onderhoud gaswandketel:
zou ik graag in de provisie incalculeren. Kan dit? Ik zou de factuur betalen en verrekenen in de jaarlijkse afrekening. De huurder maakt de afspraak. Kan ik eisen dat hij de firma die gewoonlijk komt, neemt?
- Wat indien een onderdeel van de gaswandketel moet vervangen worden? Voor huurder of verhuurder?

Bedankt voor de verduidelijkingen. Tot nu toe heb ik geen gedetailleerde lijst van kosten gevonden (en dat zou me wel helpen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 mei 2009 00:21

Er bestaan geen vaste regels over welke kosten je kan doorrekenen en welke niet. Als een dergelijke geding voorkomt hanteert de vrederechter meestal de volgende vuistregel:

- alle kosten die bijdragen tot het genot van de huurder van het appartement en die niet structureel zijn kunnen doorgerekend worden.

- Lift bijvoorbeeld wel de onderhouds en reparatiekosten maar niet het vervangen van de lift.

- Kuisploeg gemeenschappelijke delen wel doch hogedrukreinigen buitengevel niet.

- Vervangen lampen in gangen wel doch vernieuwen van de verlichtingsinstallatie niet.

- Alle brieven die syndicus aan u richt mbt tot huurder wel maar het loon en andere beheerskosten van de syndicus niet. Idem voor lidmaatschap eigenaars syndicaat, dit vertegenwoordigt de eigenaars !!! niet de huurders. (deze kunnen zijn aangesloten bij een huurdersbond..)

- Onderhoud van de ketel is voor de huurder, vervangen voor de verhuurder tenzij er kan worden aangetoond dat het toestel door de fout van de huurder dient vervangen te worden.

- Onderhoudscontracten kan je doorrekenen.

Natuurlijk is het zo dat er hier een enorme grijze zone is. ik ken zelf ook verhuurders die elke cent doorrekenen aan hun huurders maar eerlijk gezegd zijn dat ook diegenen die het luidste klagen dat hun huurders niets willen doen in hun appartement of dat ze om de 5 seconden aan de lijn hangen om te klagen over dit of dat. Hoe zo je zelf zijn als alle kosten aan je worden doorgerekend? Zoals altijd is het zaak een mooi evenwicht te bewaren tussen beide partijen. Met een beetje moeite en overleg lukt dat zonder problemen en dan heb je misschien wel een huurder die zich niet te goed voelt om zijn handen uit zijn mouwen te steken en te trachten kleine problemen op te lossen voor bij je aan de bel te hangen.

In de link van mijn onderschrift vindt je een document "wie doet wat.pdf" terug ik denk dat dat je goed op weg kan zetten. (misschien ook handig om er een kopietje aan je huurder van te bezorgen, dat voorkomt mogelijke misverstanden van in het begin.)

Het huurcontract dat je er vindt kan je gebruiken als basis. Opgepast! Het is opgemaakt door het Vlaams gewest in samenwerking met huurdersbonden en dit vind je dan ook weerspiegelt in de clausules waar de huurder extra wordt beschermd. Ik ben ervan overtuigd dat het eigenaarssyndicaat eenzelfde standaardcontract heeft waar de verhuurder in de watten wordt gelegd... De gulden middenweg is zoals altijd het beste in dit geval..

De bijvoegsels die je bij dit contract vindt zijn bij wet verplicht aanwezig te zijn bij ieder huurcontract.

Hopelijk helpt dit je verder?

Zebrapatti
Topic Starter

#3 , 13 mei 2009 11:10

Bedankt, dit antwoord heeft me geholpen en ik ga het schema zeker aan de huurder geven.

Ik kan maar niet begrijpen dat de wetgeving hierover zo vaag is. Dat is toch gewoon vragen om problemen en conflicten? Vandaar dat ik zoveel tegenstrijdige dingen lees...

Dus ik mag herstellingen van de lift (wisselstukken...) wél doorrekenen aan de huurder? Bij het AES zei men mij dat "alles wat de huurder niet kan meenemen (klink voordeur en zo en dus ook wisselstukken lift) niet mogen aangerekend worden.

Voor wat betreft de verwarmingsketel (in het appartement) mag ik het onderhoud doorrekenen, maar wat met de wisselstukken daarvan?

Alvast bedankt.

Reclame

Vandebos

#4 , 13 mei 2009 11:31

Onderhoud is nodig in geval van sleet, sleet komt door gebruik, gebruik is door bewoners...

Als de lift oud is en de tractie of regeling of bekabeling dient vervangen te worden dan is dat voor kosten van de eigenaars...

De onderhoudscontracten en kleine kosten dat is voor huurders.

Maar ik geef toe dat het een zeer dunne lijn is. Wat ik meestal zelf doe bij dergelijke kosten is me via mail eens informeren bij de syndicus... Als er dan wat is kan ik altijd zeggen... :D

Maar alle gekheid op een stokje, zeer ruw kan je zeggen kleine kosten --> huurder, grote kosten -->verhuurder.

JohnD

#5 , 13 mei 2009 20:20

Dus ik mag herstellingen van de lift (wisselstukken...) wél doorrekenen aan de huurder?
Wisselstukken niet.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”