Deze discussie is niet moeilijk.
Neen? Wat is uw mening dan? Zijn mensen met een iets lagere intelligentie al dan niet ook minder verantwoordelijk voor hun eigen daden? Ik hoor graag uw inzichten, als jij meent dat dit geen moeilijke discussie is?
maar wel hoogst nutteloos.
Waarom nutteloos? Dit soort discussies lijkt me net de essentie als het over een rechtvaardig justiesysteem wenst te spreken (waar dit draadje toh over gaat)?
Zo oordeelt een Rechter in het geheel niet.
Daar gaat het niet over. Het gaat over recht op bijstand indien iemand niet slim genoeg is om zichzelf te verdedigen. Heeft iemand die minder intelligent is meer recht op goedkopere bijstand dan iemand die wel intelligent is, maar met zijn intelligentie niets doet (bijvoorbeeld)?
Blijkbaar ben je nog nooit in een vredegerecht geweest.
Toch wel hoor, maar uit interesse, niet als betrokken partij.
Daar wemelt het van de advocaten.
Vreemd, ik zag net meer partijen ZONDER advocaat, dan met, voor het vredegerecht... Maar bon, daar kunnen we moeilijk over discussiëren, denk ik, en het is verder ook weinig relevant in de discussie.
Ik durf te betwijfelen of al hun klanten randimbecielen zijn.
Een beetje onrespectvol van u om het woord randimbeciel te gebruiken
. Maar u bevestigt mijn punt: als u een goede advocaat hebt, heb je meestal ook geld, en ben je bijgevolg snugger genoeg om dat geld te verdienen (al dan niet op een legale manier).
De meeste fraudeurs zijn mensen met een bovengemiddeld tot zeer hoog IQ.
Voila, dus een voorbeeld van snuggere mensen die hun geld op een illegale manier verdienen.
Het is intriest dat u niets kent van rechtsprocedures en er maar wat op los praat.
Beste, het is niet omdat u de relevantie van het door mij aangevoerde dilemma niet inziet dat je dit soort uitspraken moet doen. Het is niet omdat de vraag die ik hier stel u niet interesseert, dat je dit moet afdoen als "er maar wat op los praten". Het staat u vrij niet te reageren, maar laat uitspraken als "Het is intriest blablabla..." AUB voor wat ze zijn. Een poesje dat overreden wordt door een tractor is intriets, een post op een forum is dit zelden...
En over uw kennis over de rechtsprocedures kan ik evenveel zeggen als dat jij dit kan over mijn kennis ervan...
Of er een expert nodig is beslist de rechter. Als het over schadegevallen gaat zal dat bijna altijd het geval zijn.
Het merendeel van de zaken die ik gezien heb, ging niet over schadegevallen... Maar ik dit is niet relevant voor de discussie die hier gevoerd wordt over de kern van ons justitiesysteem.
Mijn vraagstelling blijft dus: Mensen die minder intelligent zijn en bijgevolg mogelijk sneller met het gerecht in aanraking komen, moeten die meer dan normaal intelligente mensen bijgestaan worden in hun verdediging (bijvoorbeeld door sneller een prodeo toegewezen te krijgen) of niet?