Schooltas uitzonderlijk kosten?

Vader1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schooltas uitzonderlijk kosten?

#1 , 30 aug 2018 11:40

Schooltas/pennenzak/zwempak/sportschoenen. Zijn dat eigenlijk uitzonderlijke kosten of niet?
Idem met gouden oorbellen. Het laten schieten van de gaatjes tot daar aan toe (is zonder overleg gebeurd) maar de oorbellen zelf?
Ik krijg te pas en te onpas zo'n rekeningen voorgeschoteld, maar heb er toch mn twijfels over. Vonnis spreekt over uitzonderlijke kosten te delen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Etak

#2 , 30 aug 2018 13:24

Ik vermoed dat die oorringen daar niet bij horen, onvoorziene kosten of uitzonderlijke uitgaven, moeten vooraf besproken worden, bekijk en lees je vonnis aandachtig

eylis

#3 , 30 aug 2018 14:10

Schoolbenodigdheden horen daar effectief bij. Let wel: er kan over de kostprijs van een boekentas overlegd worden. Als men er niet uitgeraakt, kan men slechts de helft van een democratisch geprijsde tas afdwingen. (ik bedoel de financiering natuurlijk) oorbellen en juwelen in het algemeen behoren totaal niet tot de biezondere kosten.

Reclame

Vader1
Topic Starter

#4 , 30 aug 2018 14:23

Dank aan allen voor het snelle antwoord.

Lupido

#5 , 30 aug 2018 17:15

Lees uw vonnis aandachtig.
Standaard spreekt een vonnis over het delen van schoolbenodigdheden als volgt : noodzakelijke materialen die vermeld staan op een door de onderwijsinstelling afgeleverde lijst.

Ik denk wel dat als u zelf al over een badpak, sportschoenen, pennenzak ed beschikt, u zou kunnen stellen dat deze gebruikt worden en dat u niet voor die zaken betaalt.
In dat geval kan u uw ex laten weten dat ze in de toekomst best vooraf overlegt met u, want dat u deze zaken al hebt die de kinderen kunnen gebruiken.
Ook zeker maken dat u facturen te zien krijgt, en dat uw ex de gemaakte kosten kan bewijzen (oa door bv bankschrift, dit staat soms uitdrukkelijk beschreven op vonnis!).
Raadpleeg uw advocaat bij twijfel.

Gaatjes schieten en juwelen zijn bij mijn weten nooit bijzondere kosten.

Vader1
Topic Starter

#6 , 30 aug 2018 20:43

Dankuwel. Ik betaal mijn deel in de het schieten van de gaatjes, het gaat tenslotte om iets wat toch ooit zou gebeuren. Echter dat er oorbellen aangerekend worden die veel te duur zijn stoort me en zal ik dus niet vergoeden. Overleg is altijd zeer moeilijk in ons geval. Ex wil van geen communicatie weten behalve verwijten. Inderdaad, de meeste van de gemaakte kosten van de sportkledij had ik al in mn bezit. Echter ben ik ook hier weer te toegeeflijk.

Lupido

#7 , 30 aug 2018 21:52

pb

Terug naar “Echtscheiding”