huisdieren in huurwoning

lukasvanhoutte
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huisdieren in huurwoning

#1 , 27 aug 2018 15:06

Beste

Ik ben verhuurder. In de huurovereenkomst staat niets ivm met huisdieren. Nu blijkt dat de huurder 7 honden houdt in dat huis. Kan ik iets doen?

MVG
Lukas Vanhoutte

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 27 aug 2018 15:12

Enkel omdat hij dieren houdt? eigenlijk niet.

Brengen de dieren schade toe, veel hinder…. ?

CatherineE

#3 , 27 aug 2018 16:49

7 honden is wel veel...

Reclame

Terheide!3017

#4 , 27 aug 2018 16:56

Wij zijn ook verhuurders. In contract staat dat ze 1 hond mogen houden maar nu hebben ze 2 honden 2 katten een een krijsensde papegaai.
Kunnen wij iets doen buiten een aangetekend schrijven omdat ze contractbreuk plegen?

Franciscus

#5 , 27 aug 2018 17:16

Wetgeving is duidelijk bij overlast (kan politie vaststellingen doen==>boete) en vrederechter kan burgerlijk contract ontbinden.
Dit in grote lijnen.

tira00

#6 , 27 aug 2018 17:38

Wetgeving is duidelijk bij overlast (kan politie vaststellingen doen==>boete) en vrederechter kan burgerlijk contract ontbinden.
Dit in grote lijnen.
En zonder overlast kan een verhuurder niks doen tegen die huisdieren.
U mag zich als verhuurder niet bemoeien met hun privë leven.

KJ86

#7 , 27 aug 2018 19:40

De politie moet geen vaststellingen doen van overlast om naar de vrederechter te gaan.
Er zijn tal van redenen die je kan aanhalen die niets te maken hebben met het soort overlast dat de politie vaststelt.

De 7 honden zorgen voor extra slijtage van vloeren, deuren en muren, hetgeen strikt volgens de huurwet niet aangerekend kan worden aan de huurder.
Het is niet de bedoeling dat de huurder de woning versneld verslijt door een buitensporig aantal honden te houden. De woning dient bewoond te worden als een goede huisvader. Ik ken maar twee type mensen die 7 honden en meer houden, de extreem rijken en vaak ook de extreem armen. Als je een kasteeldomein verhuurt, moet je de excentriekeling er bij nemen. Als het om een gewone gezinswoning of appartement gaat, raad ik u aan om de huurder in gebreke te stellen. Je kan in uw brief duidelijk maken dat buitensporige slijtage aangerekend wordt als huurschade, aangezien jij als verhuurder niet akkoord bent met het verkeerdelijk gebruiken van uw woning.

Vanaf 4 honden moet uw huurder ook een melding doen bij de gemeente, dan komt een ambtenaar kijken of dat die beesten volgens de regels (VLAREM) gehouden worden. Je kan misschien al eens informeren bij de gemeente of dat dit al gebeurd is.

eylis

#8 , 27 aug 2018 21:43

Je kan ook de dierenbescherming inseinen. Een huurder met 7 honden kan de dieren onmogelijk de beweging en persoonlijke ruimte geven die ze nodig hebben in een modale woning, of het is een huis met een tuin van minstens 100 m². Als je 2 maal daags de broodnodige wandeling van minimaal een half uur wil doen, is die mens een halve dag aan het wandelen.

tira00

#9 , 28 aug 2018 09:09

De politie moet geen vaststellingen doen van overlast om naar de vrederechter te gaan.
Er zijn tal van redenen die je kan aanhalen die niets te maken hebben met het soort overlast dat de politie vaststelt.

De 7 honden zorgen voor extra slijtage van vloeren, deuren en muren, hetgeen strikt volgens de huurwet niet aangerekend kan worden aan de huurder.
Het is niet de bedoeling dat de huurder de woning versneld verslijt door een buitensporig aantal honden te houden. De woning dient bewoond te worden als een goede huisvader. Ik ken maar twee type mensen die 7 honden en meer houden, de extreem rijken en vaak ook de extreem armen. Als je een kasteeldomein verhuurt, moet je de excentriekeling er bij nemen. Als het om een gewone gezinswoning of appartement gaat, raad ik u aan om de huurder in gebreke te stellen. Je kan in uw brief duidelijk maken dat buitensporige slijtage aangerekend wordt als huurschade, aangezien jij als verhuurder niet akkoord bent met het verkeerdelijk gebruiken van uw woning.

Vanaf 4 honden moet uw huurder ook een melding doen bij de gemeente, dan komt een ambtenaar kijken of dat die beesten volgens de regels (VLAREM) gehouden worden. Je kan misschien al eens informeren bij de gemeente of dat dit al gebeurd is.
okee, u houdt niet van honden en overdrijven is een hobby van u.
Dient de borg niet voor die "extra snelle slijtage" ?
Ps Ben niet arm of rijk. Maar heb altijd groepen honden gehad.Ik pas dus al niet in uw hokje.
Best uw beeld over hondeneigenaren met groepen honden eens bijschaven.
7 chiwawa's kunnen minder "extra slijtage" veroorzaken dan 1 labrador/

Didymus

#10 , 28 aug 2018 09:23

Zonder meer context valt hier onmogelijk over te oordelen. 7 (middel)grote honden in een klein appartement zijn zonder twijfel problematisch, terwijl diezelfde honden in een vrijstaande woning met een grote lap grond vast de tijd van hun leven hebben zonder dat het repercussies hoeft te hebben op de woning zelf.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”