Beste
Ik ben verhuurder. In de huurovereenkomst staat niets ivm met huisdieren. Nu blijkt dat de huurder 7 honden houdt in dat huis. Kan ik iets doen?
MVG
Lukas Vanhoutte
En zonder overlast kan een verhuurder niks doen tegen die huisdieren.Wetgeving is duidelijk bij overlast (kan politie vaststellingen doen==>boete) en vrederechter kan burgerlijk contract ontbinden.
Dit in grote lijnen.
okee, u houdt niet van honden en overdrijven is een hobby van u.De politie moet geen vaststellingen doen van overlast om naar de vrederechter te gaan.
Er zijn tal van redenen die je kan aanhalen die niets te maken hebben met het soort overlast dat de politie vaststelt.
De 7 honden zorgen voor extra slijtage van vloeren, deuren en muren, hetgeen strikt volgens de huurwet niet aangerekend kan worden aan de huurder.
Het is niet de bedoeling dat de huurder de woning versneld verslijt door een buitensporig aantal honden te houden. De woning dient bewoond te worden als een goede huisvader. Ik ken maar twee type mensen die 7 honden en meer houden, de extreem rijken en vaak ook de extreem armen. Als je een kasteeldomein verhuurt, moet je de excentriekeling er bij nemen. Als het om een gewone gezinswoning of appartement gaat, raad ik u aan om de huurder in gebreke te stellen. Je kan in uw brief duidelijk maken dat buitensporige slijtage aangerekend wordt als huurschade, aangezien jij als verhuurder niet akkoord bent met het verkeerdelijk gebruiken van uw woning.
Vanaf 4 honden moet uw huurder ook een melding doen bij de gemeente, dan komt een ambtenaar kijken of dat die beesten volgens de regels (VLAREM) gehouden worden. Je kan misschien al eens informeren bij de gemeente of dat dit al gebeurd is.