Huur opzeggen

OpheliaV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur opzeggen

#1 , 23 aug 2018 20:54

Wij huren momenteel een appartement met een contract van 9 jaar. Ik ben momenteel hoogzwanger van ons eerste kindje, en ons appartement blijkt toch best wel krap te zijn met een kindje erbij. Wij zijn dus op zoek gegaan naar een nieuw appartement (dichter in de buurt bij mijn schoonmoeder) en hebben dit ook gevonden, veel ruimer en 140 euro per maand goedkoper.

Nu is het probleem: wij kunnen er in vanaf 1 november. Maar hoe regel ik dit met mijn huidige huisbaas zonder al te veel gedoe en boetes, als we eventueel zelf een nieuwe huurder zoeken?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 23 aug 2018 21:05

Wettelijk ontslaat een nieuwe huurder zelf zoeken u niet van de verplichte schadevergoeding.
Het beste een akkoord maken op papier met uw huisbaas.
In het eerste jaar opzeggen 3 maand+3 maanden verbreking vergoeding
In het 2é jaar opzeggen 3 maand +2 maanden verbreking vergoeding
in het 3e jaar opzeggen 3 maand +1 maand verbreking vergoeding
in het 4e jaar opzeggen 3 maand opzeg geen verbrekingsvergoeding meer.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2018 21:50

Wel even nakijken of de huurovereenkomst geregistreerd is. Als dit niet het geval is moet je niets betalen (behalve eventuele huurschade)

Reclame

Blaatpraat

#5 , 23 aug 2018 23:40

Dus tenzij het contract geregistreerd is, zou ik je aanraden om morgen je opzeg te geven.
Dan heb je een opzeg tot en met eind november.
1 maand overlapping zodat je kunt verhuizen.

Afhankelijk van hoe lang je er al woont zul je inderdaad een wederverhuringsvergoeding moeten betalen. Hier kun je niets tegen doen, enkel maar hopen dat de verhuurder deze niet opeist. Jij bent niet verplicht om het uit jezelf te betalen alvast.

bosprocureur

#6 , 24 aug 2018 09:09

Ik wil niet gaan muggenziften (of is het nu muggeziften?), maar als het contract dus niet geregistreerd is, kan je m.i. ook een andere datum in november kiezen, bv 12, 15, 20... november, naargelang de tijd die je nodig hebt. Uw vraag ging toch vooral over kostenbesparingen ?

Een nieuwe huurder zoeken komt dan ook niet meer voor in het plaatje.

Terug naar “Huren”