#1 , 16 aug 2018 20:29
Sinds enkele dagen staat mijn smartphone te koop op 2dehands.be
Er is veel reactie en veel oplichters contacteren mij (ik ken de meeste trucjes al: pakje tegelijkerlijd opsturen wanneer de overschrijving gebeurt, moet op een frauduleuze e-mail op een link klikken om geld te ontvangen via DHL,...).
Maar vandaag ben ik iets zeer vreemds tegengekomen:
Een man neemt contact (via de chat op 2dehands) met mij op om te smartphone te kopen, we komen tot een akkoord en deze avond staat de man voor mijn deur. Hij vroeg direct of het bankrekeningnr BEXXXX van mij was en of ik bij bank X zat, wat inderdaad klopte. Daarna vertelde hij mij dat er iemand via zijn rekeningnr €1000 (gisteren €500 en vandaag €500) op mijn rekeningnr had overgeschreven met als vermelding "aankoop S9 'mijn naam' via 2dehands'. Toen keek ik naar mijn rekening en zijn verhaal leek te kloppen, er was inderdaad 2 x €500 overgeschreven op mijn rekeningnr. Hij zei dat hij op 2dehands.be gezocht heeft naar iemand die een S9 verkochte met mijn naam, en zo mij gevonden had.
De man was zeer vriendelijk. Ik zei ook dat ik dit allemaal zeer raar vond, en dat ik dit onmiddellijk wil regelen via de mijn bank. Hij zei dat hij al naar zijn bank en de politie was geweest om dit te melden en dat zij eerstdaags contact met mij zullen opnemen! Daarna vroeg ik ook zijn gegevens en bankkaart om te checken. Ik heb een foto van zijn ID en bankkaart (rekeningnr kwam overeen). Ik vroeg ook naar zijn gsmnr, maar toen ik belde naar dat nr gebeurde er niets, hij had wel 2 smartphones bij zich maar geeneen rinkelde! Toen belde hij met zijn gsm naar mijn nr en zo heb ik toch zijn nr verkregen (een totaal ander nr dan wat hij opgaf).
Hij vroeg dan ook of het bedrag niet direct kon terugstorten, want als dit via de bank gaat zou dit weken duren en hij vertrok toevallig morgen op reis en had het geld nodig...
Op het eerste zicht lijkt zijn verhaal te kloppen maar er zijn toch rare dingen: hij had 2 smartphones bij zich, zijn telefoonnr klopte niet, hij komt speciaal van Antwerpen naar W-VL, zeer uitgebreide beschrijving bij de overschrijving, ...
Ik ben dus (nog) niet opgelicht, ik ben alleen €1000 rijker voorlopig...
Heeft iemand hier ervaring mee? Vind dit allemaal zeer vreemd!!