Alimentatie en schuldbemiddeling

JamesB
Topic Starter

Alimentatie en schuldbemiddeling

#1 , 01 mei 2009 08:27

Al enkele jaren krijg ik van mijn ex alimentatie voor mijn twee kinderen. Aangezien zij niet echt te boek staat als 's werelds meest correcte betaler, werd in het vonnis destijds bepaald dat er beslag op haar inkomen werd gelegd, ten belope van het verschuldigde bedrag aan alimentatie.
Letterlijk: ....machtigt de vader om met uitsluiting van de moeder haar inkomen en alle haar door derde schuldenaars te ontvangen tot beloop van de voornoemde uitkeringen...."

Zo krijg ik al al die tijd elke maand een storting van haar ziekenfonds, daar zij blijkbaar al jaren een uitkering krijgt.
Nu opeens krijg ik een brief van het ziekenfonds dat er geen afhoudingen meer kan gebeuren, omdat mevrouw in schuldbemiddeling zit.

Ik stel mij hier enkele vragen bij :
1. het vonnis werd betekent aan het ziekenfonds, en zij zijn haar ' werkgever '
2. ik werd niet op officiele wijze in kennis gesteld van deze schuldbemiddeling.
3. ik dacht dat alimentatie en schulden twee verschilende zaken waren (zijn)

Concreet : is dit allemaal wel correct ? Een schuldbemiddelaar kan toch niet zomaar mijn alimentatie gaan weigeren of beperken. Mag het ziekenfonds de afhoudingen zomaar stoppen ? Heb ik sowieso iets te maken met die schuldbemiddelaar ?

dank alvast !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
juna

#2 , 13 mei 2009 22:31

door de toekenning van een collective schuldbemiddeling worden de uitvoeringsmogelijkheden , zoals derdenbeslag in uw concrete situatie bij het ziekenfonds, opgeschort.

U dient aangifte te doen van uw schuldvordering bij haar collective schuldenaar, waarna deze u het verschuldigd onderhoudsgeld periodiek zal betalen met geld dat deze ontvangt op de collectieve schuldenregeling.

Bartie

#3 , 13 mei 2009 22:42

Twee zaken moeten m.i. eveneens worden onderscheiden:

1. Schulden wegens "achterstand" van betaling, dit is voor de schulden VOOR beschikking toelaatbaarheid collectieve schuldenregeling.
Hiervoor kunt u aangifte doen bij de schuldbemiddelaar. U zou hier normaliter door de griffie moeten van worden ingelicht, zoniet werd u niet verwerkt in het verzoekschrift. U neemt hiervoor best contact op met hetzij de schuldbemiddelaar, hetzij de griffie van de arbeidsrechtbank die de collectieve toekende.

2. Schulden na de beschikking toelaatbaarheid en inzonderheid na de kennisgeving hiervan. Deze zijn te beschouwen als boedelschulden en zullen u maandelijks bij voorrang moeten worden betaald. Met andere woorden: u krijgt omzeggens zekerheid dat u maandelijks zal worden betaald via de rubriekrekening van de schuldbemiddelaar.

M.i. neemt u het best contact op met de schuldbemiddelaar.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Terug naar “Andere”