Bij mij werd de communicatie wel wederzijds schriftelijk gevoerd, terwijl ze in principe alleen maar een luisterend oor moeten hebben. De ombudspersoon nam daarbij zelfs een standpunt in, terwijl dit niet toegelaten is. Zij was van oordeel dat er geen argumenten waren om de aanrekening voor de operatie in vraag te stellen, noch om de werkwijze van de betrokken arts in vraag te stellen.
Er werd mij de raad gegeven klacht in te dienen bij de ombudsdienst van het ziekenhuis. Toen pas werd het geheel belachelijk, zeg maar revolterend. Die dienst functioneert pro forma, niet ter bescherming van de patiënt, maar wel voor het afschermen van het ziekenhuis..
ik kreeg geen reactie aangaande mijn dossier en was genoopt beroep te doen op een juridisch raadgever van mijn ziekenfonds die zelf meerdere keren moest aandringen om uiteindelijk toch een reactie te mogen ontvangen, die mij hoegenaamd niet uitkwam.
Mijn protest had als enig resultaat, dat een andere arts endocrinologe mij toegewezen werd
Toen heb ik de ombudsdienst zelf van het ziekenhuis aangeklaagd bij de Vlaamse ombudsdienst en kreeg vrij vlug een antwoord van de dienst "Zorg en Gezondheid" met als in bijlage de conclusie dat Y absoluut niet in de fout ging en dat voor hun de zaak afgesloten is.
Natuurlijk ga ik het hierbij niet laten, maar wacht op de terugkeer uit verlof van mijn raadgever van het ziekenfonds.
Ik geef niet op en ben bereid tot het uiterste te gaan, op mijn beurt zonder scrupules, voor twee redenen : zo ben ik eenmaal van natuur. Ten tweede, en hoofdzakelijk, om te voorkomen dat die specialiste verder haar gangetje kan gaan en nog andere slachtoffers maken.
Van bij de beginne was mijn natte droom na mijn klacht een confrontatie met haar te kunnen aangaan in aanwezigheid van een bevoegde dokter van het ziekenhuis. Controle van mijn dossier door een neutrale arts, werd mij trouwens oorspronkelijk beloofd door de ombudsdienst.
Typisch voor deze dienst en de uitleg waarom hij niet reageert via mail of brief, is omdat alles telefonisch gebeurt zonder bevestiging, en zo wordt zijn doofpotpolitiek vergemakkelijkt.
.
Haganibbo,The Oscars
Ik zou ze ook graag een pandoering verkopen en tenminste bekomen dat de arts in kwestie geïnterpelleerd zou worden. Ik heb trouwens steeds gehoopt met haar geconfronteerd te worden vooral na haar uitspraak in mijn ziekenkamer waar ik haar ontboden had : "Laat ons zeggen mijnheer F.E. dat er een verkeerde communicatie is geweest".
Zou ik je mogen vragen welke wegen je bewandeld hebt om je gelijk te halen?
Met dank bij voorbaat.
Het is niet omdat uw huisarts dit vindt, dat dit een sluitend bewijs is. Voor de rechtbank zal dit niet volstaan, en zal een onafhankelijk expert ingeschakeld worden.door een medisch bewezen - door een huisarts -
Dit is toch normaal? Als deze gegevens ook maar iets met uw gezondheid te maken hebben, is het belangrijk dat deze in uw dossier vermeld staan. Als u niet expliciet op voorhand meegedeeld hebt dat bepaalde zaken niet in het dossier mogen komen, is het de normale gang van zaken dat dit WEL in het dossier komt. Daarmee is de privacy zeker niet geschonden. Protocollen zijn ook enkel beschikbaar voor zou die de info zou kunnen nodig hebben. Ik heb nog softwatre ontwikkeld voor de zorgsector en ieder patiëntendossier was niet zomaar toegankelijk voor alle gebruikers. Zelfs per dossier waren bepaalde gegevens al dan niet beschikbaar afhankelijk van de ingelogd gebruiker.Welnu in dat protocol stonden alle gegevens die ik haar had toevertrouwd .
Mijn advies: "wraak" is een slechte raadgever. Overleg met de persoon van het ziekenfonds en vraag zijn mening. Als deze persoon ook denkt dat er niet echt over een fout kan gesproken worden, zou ik het laten rusten. Als deze persoon WEL denkt dat er een medische fout begaan is, kan je hier mee verder gaan.U bij voorbaat dankend voor uw advies verblijf ik, inmiddels, met vriendelijke groet.
Dergelijke gegevens kan men inderdaad niet laten verwijderen uit het dossier. Wel kan men op basis van zijn zelfbeschikkingsrecht bepaalde gezondheidsgegevens uitsluiten van inzage. Ook kan men bepaalde artsen uitsluiten.[
Wat de privacy betreft: daar hebt u volgens mij geen been om op te staan. Het is héél erg normaal dat medische patiëntendossiers gevoelige informatie bevatten. Zowel info die de patiënt zelf meegedeeld heeft, als info die het ziekenhuis / de dokter zelf verzameld heeft (resultaten van scans, onderzoeken, etc...). Met deze piste zoekt u in mijn ogen gewoon een stok om de hond te kunnen slaan. Ik zou mijn energie niet in die piste steken, moest ik van u zijn.