Afgekeurde Stookolieketel

Den Huurder
Topic Starter

Afgekeurde Stookolieketel

#1 , 26 apr 2009 01:38

Geachte,

Ik zit namelijk met het volgende geval:

Vanaf 1 April heb ik mijn intrek genomen in een huurwoning waarvan de centrale verwarming op stookolie (mazout) draait.

Om in orde te zijn met de "bij wet" verplichte jaarlijkse onderhoudsbeurt" heb ik de ketel laten reinigen en de brander laten afstellen.

Na deze werken doet de erkende onderhoudstechnieker enkele metingen waaruit blijkt dat hij de installatie moet afkeuren.

De voornaamste oorzaken tot afkeuring zijn :
1. het rendament van de ketel bedraagt slechts 81%
(dit terwijl het vastgelegde minimum 86% moet bedragen)

2.de schouwtemperatuur stijgt na enkele luttele minuten al tot 295°C
(dit terwijl het vastgelegde maximum 300 mag bedragen)

Ik zit nu met de volgende vragen:
Is de verhuurder verplicht door de wet een nieuwe cv te plaatsen?
Mag ik nog verder stoken met deze afgekeurde ketel,enwat als er door deze ketel brand onstaat?
Wie is hier dan aanspraakelijk voor?

Met Oprechte Hoogachting,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 26 apr 2009 11:52

Ik begrijp hier iets niet goed. U moet wel uw gedeelte of volledig indien u alleen woont in dat gebouw, van het jaarlijks onderhoud betalen.

Maar al die stappen voor het onderhoud / keuring /reinigen, van die verwarminsinstallatie dat zijn toch zaken die de eigenaar / verhuurder moet doen.

Ik woon in een app't blok en krijg bij mijn jaarlijkse onkostenafrekening wel de afrekening van de bovenvermelde zaken, maar ik ben in het geheel niet op de hoogte of de bestaande installatie nog aan de kriteria voldoet om de doodeenvoudige reden dat de eigenaar /verhuurder ook in een van de app'ten van het blok woont en hij al die zaken zelf laat doen door techniekers die hij zelf kontakteert. Dit laatste dus ook voor het bijvullen van de mazouttanks enz... Dus als die installatie niet in orde is zal ik daar nooit weet van hebben en dus ik, zoals alle andere bewoners trouwens, gewoon blijven voortstoken.

Verder is volgens mij 100% zeker dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de kosten indien zij niet meer voldoet.

Ik wel hier verder nog op wijzen dat men als huurder niet moet betalen of tussenkomen in de onderdelen of stukken die desnoods moeten vervangen worden wegens sleet of defekt van die verwarmingsinstallatie. Enkel en alleen het onderhoud / werkuren zijn ten laste van de huurder, of een gedeelte daarvan indien de installatie dient om meerdere app'ten te verwarmen.

steve&saskia

#3 , 26 apr 2009 14:59

Hoi,

Als zelfstandig loodgieter en brander technicus kan ik je het volgende zeggen.

Wij werken veel voor mensen die huren en mensen die verhuren.

Normaal is het zo dat het onderhoud van het stooktoestel ten laste licht van de huurder. Zoals ik hier lees is de ketel en brander inderdaad op het punt gekomen om hem te gaan vernieuwen.

Nu moet jij met je attest die je kreeg van die technicus naar je huisbaas stappen en zeggen van kijk: Die stookinstalatie voldoet niet aan de nieuwe milieuwetgeving anno 2010 en zal moeten vervangen worden.
Je huisbaas zal dan opzoek moeten gaan naar iemand die die instalatie kan vernieuwen en zal ook moeten instaan voor de kosten.

Wil hij die instalatie niet vernieuwen dan is dat zijn probleem want dan kan hij indien er brand uitbreekt niet rekenen op zijn brandverzekering aangezien er op je attest MOET VERMELD ZIJN of aangekruist door die technicus Het stooktoestel werkt niet goed.

Gezien de gegevens die je hier vermeld, is hij inderdaad niet meer in orde.
Door het plaatsen van een nieuwe ketel ga je ook nog eens zo'n 30% gaan besparen op je stookkosten want dat ding die er nu staat, verwarmd je schouw in plaats van je radiatoren. De ketel houd zijn warmte niet op en blaast al zijn energie door de schouw.

Ik kan het natuurlijk niet zien maar een ketel zonder warm sanitair water (zonder ingebouwde boiler) is de prijs tussen de 3000 a 4000 € is het 1 met sanitair warm (met ingebouwde boiler) dan is de prijs tussen 4000 a 5000 € ) Werkuren en stukken inbegrepen wel te verstaan.

Natuurlijk kan ik daar niet de perfecte prijs op kleven want ik kan het niet zien van hier. Circulatiepomp is dan wel niet inbegrepen natuurlijk want die word normaal opnieuw gebruikt indien ze nog in een goeie staat is.

Hopend u hier van dienst te zijn geweest.

Groetjes Steve

P.S: Normaal moet de huurder die voor u weg ging die ketel laten kuisen en een attest afleveren aan de huisbaas, dus normaal moest jij dit niet laten doen. Het is natuurlijk ook te zien wat er op je huurovereenkomst vermeld staat.

Reclame

Den Huurder
Topic Starter

#4 , 26 apr 2009 23:54

Alvast bedankt voor de snelle en grondige reactie's!

Ik had het er niet bij vermeld maar het gaat hier dus over een woning die ik alleen bewoon (geen appartementsgebouw).

De huisbaas is op mijn verzoek langst geweest tijdens de vaststellingen van de onderhoudstechnieker,deze persoon heeft meerdere malen uitleg gegeven over de rede tot afkeuring van de installatie.

Maar ondanks alles blijft de verhuurder volhouden dat de installatie nog te redden valt :roll:

De verhuurder gaat nu een persoon laten komen (iemand die nu op pensioen is) om de installatie zo af te regelen zodat het rendament hoger wordt.
Volgens de technieker is dit enkel mogelijk door de brander te veel mazout te geven dan nodig is waardoor er enorm veel roet in de brander en ketel zal komen waardoor er roet gaat verbrand worden,de schouw gaat aanlaaien en de installatie regelmatig in panne zal vallen.

Deze persoon op rust gaat natuurlijk geen keuring meer kunnen bezorgen maar de huisbaas zei daar geraak ik wel aan!?
:roll:
Ik blijf nog altijd met schrik zitten dat wanneer er brand komt dat de huisbaas gaat doen of hij onnozel is en gaat beweren dat ik het heb nagelaten hem in te lichten over de afgekeurde installatie.
Heeft iemand een idee hoe ik mij hiervoor veilig kan stellen?
Weet iemand of ik volgens de wet kan eisen dat er een nieuwe installatie moet komen?

De installatie stinkt ook fel waardoor ik niet enkel aan mijn portemonee zit te denken betreft de stookkosten maar zeer zeker ook aan mijn gezondheid.

GREEZ

Vandebos

#5 , 27 apr 2009 12:24

Je kan hem altijd aangetekend een brief sturen waarin je hem "herinnert" aan de afkeuring en waarin je hem ook verzoekt de installatie eventueel op zijn kosten door een tweede erkende installateur te laten nakijken en repareren of vervangen.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 27 apr 2009 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

steve&saskia

#6 , 27 apr 2009 16:59

Ja maar als hij daar wel zal aangeraken dan stel ik mij toch de vraag hoe???

Tegenwoordig moet alles digitaal uitgemeten worden en moet je die gegevens nadien afprinten, dus kan iemand moeilijk nog een geldig attest afgeven die geen zo'n toestel in zijn bezit heeft.

Hetgeen die technieker zegt kan waar zijn maar ik heb daar natuurlijk geen zicht op hé.

Ik heb al mensen gehad die ons bellen om te gaan zien omdat die persoon voor mij ook beweerde dat hij moest vervangen worden en uiteindelijk heb ik hem kunnen afstellen binnen de norm. Er zijn er tegenwoordig veel op baan die persé ne nieuwe willen zetten ook en die zeggen dat hij niet meer goed is. Mensen kan je in zo'n gevallen alles wijs maken. Ik heb er dit jaar al 6 bijgeregeld bij mensen waarvan hun technieker zei dat het niet meer ging gaan.

Hopelijk komen jullie er daar uit maar als hij een geldig attest moet hebben zal hij er niet zomaar aan geraken.

Greetz Steve

Den Huurder
Topic Starter

#7 , 27 apr 2009 21:20

Bedankt steve&saskia jullie bericht geeft me toch al een beetje hoop.

Ik hoop dat het zo nog in orde komt maar ik ga er zeker voor ijveren om dat attest zelf in handen te krijgen en niet zo maar blindelings vertrouwen op de verhuurder.

Maar dan nog blijft bij mij ergens het schoentje wringen dat het attest misschien toch nog verkregen is via-via en ik nodeloos mazout zit te verstoken en dagelijks schadelijke gassen inadem en er een grote kans op schoorsteenbrand is :(

Ik kan natuurlijk de installatie na het attest van de verhuurder nogmaals laten keuren,maar dan wordt het misschien een gewoon welles nietes-spelletje?

bosprocureur

#8 , 27 apr 2009 21:32

[quote="steve&saskia"]Hoi,
Wil hij die instalatie niet vernieuwen dan is dat zijn probleem want dan kan hij indien er brand uitbreekt niet rekenen op zijn brandverzekering aangezien er op je attest MOET VERMELD ZIJN of aangekruist door die technicus Het stooktoestel werkt niet goed.

Gezien de gegevens die je hier vermeld, is hij inderdaad niet meer in orde.
Door het plaatsen van een nieuwe ketel ga je ook nog eens zo'n 30% gaan besparen op je stookkosten want dat ding die er nu staat, verwarmd je schouw in plaats van je radiatoren. De ketel houd zijn warmte niet op en blaast al zijn energie door de schouw.

quote]

Er wordt vooral door schouwvegers en zo geregeld gewezen op de verplichting schouwen te vegen, stookinstallaties te onderhouden... en dit omdat de verzekeringsmaatschappij anders bij brand niet zou uitbetalen.

Weet iemand in hoeverre dit klopt ?
Alvast bedankt voor terzake doende info.

PS Hiermee wil ik het nut van degelijk onderhoud niet in twijfel trekken, verre van.

Dieselbiene

#9 , 28 apr 2009 05:36

Dit soort van spellekes moet toch veel met een korrel zout genomen worden ,ik heb zo eens een geval gehad waarbij ik bij verlaten van de woning een vernieuwing van een schouw moest betalen .sindsdien stel ik mij vragen bij zogenaamde attesten en inderdaad via via kan alles!(ik heb uiteraard niet moeten betalen)Trouwens waarom zich zorgen maken,bewaar op een veilige plaats dit attest ,liefst ergens waar bij een woningbrand men zeker is dat dit attest niet mee opgefakkeld word en laat de boel maar draaien!Probeer het verbruik te temperen door de ketel als het gaat toch af te laten stellen!en voor de mazoutgeur plaats een goede afzuiging daar waar de ketel staat!

JohnD

#10 , 28 apr 2009 21:31

Ik begrijp hier iets niet goed. De installatie is door een officiele een erkende technieker afgekeurd. Hij heeft een geldig attest gegeven waarin staat dat de instalatie afgekeurd is.

Stap nu als huurder naar de verederechter. Die zal de verhuurder een termijn geven waarbinnen hij de installatie vervangen of hersteld moet worden zodat zij aan de normen voldoet. Dat zal dan eventueel moeten blijken uit een nieuw attest.

Voldoet ze dan nog niet in het geval ze terug gekeurd word (eventueel door een door de vrederechter aangestelde keurder), kan die verhuurder op een sanctie rekenen.

Den Huurder
Topic Starter

#11 , 29 apr 2009 17:56

Morgen is het de GROTE dag dat Sus en Klus (de huurbaas en zijn gepensioeneerde)
de befaamde ketel gaan proberen op te lappen.
:roll:
Ik ga hem direct klaar en duidelijk maken
dat wanneer hij beweerd dat de installatie nu WEL wettelijk in orde is,
ik zowiezo een herkeuring ga laten doen door een erkende technieker.
Wanneer deze dan opnieuw de installatie afkeurd ga ik verdere gerechtelijke stappen ondernemen.
(Ik ga hem dus maar eerst de kans geven het in orde te brengen,zonder al direct ambras te maken door hem voor de rechter te slepen)

:idea: Wel ga ik al zeker de wijze raad opvolgen van de huisbaas een aangetekend schrijven te versturen waarin ik hem op de hoogte breng van de afgekeurde installatie.
Ik zal er ook duidelijk in vermelden dat het bij wet de taak van de verhuurder is de installatie in orde te brengen.
In bijlage zal ik dan een kopie toevoegen met het attest van de technieker.
Zo ben ik dan toch al een beetje veiliger gesteld moest er brand in de woning onstaan door de toestand van de installatie.

Mvg,
Den Huurder

steve&saskia

#12 , 30 apr 2009 23:12

@ bosprocureur:

Een schouw MOET voor de brandverzekering ieder jaar gereinigd worden zeker als het over een haard, inbouwcasete, mazoutstoof enz... gaat.

Een stookketel op mazout is wettelijk gezien iedere 15 maand.

Een gasketel is wettelijk gezien iedere 2 jaar.

Allé hopelijk gaat sus of klus dat ding goed krijgen hé, maar ik heb er geen goed oog in.
Die temperatuur in de schouw kan hij doen zakken door een kleinere sproeier te gaan steken maar dan verminderd het vermogen van de ketel en moet hij dan langer gaan draaien om op temperatuur te komen dus das ook niet echt zuinig.

Laat ons wel iets weten hoe het gegaan is.

Groetjes Steve

Den Huurder
Topic Starter

#13 , 02 mei 2009 15:48

LOL Sus en Klus zijn de een hele tijd bezig geweest om de installatie goed te krijgen maar spijtig genoeg zonder positief resultaat.

Uit noodoplossing hebben ze (inderdaad zoals jij al vermoede Steve)
een kleinere sproeikop geplaatst in plaats van de 0.65 hebben ze een 0.50 gezet .
Waardoor de temperatuur van de schouw inderdaad gedaalt is en het redement gestegen.
Allemaal goed en wel maar ik vrees er inderdaad ook voor dat ik bij serieuse vriestempêraturen de woonst niet fatsoenlijk ga warm kunnen krijgen en de stookkosten ook hoog gaan blijven.

Ik ga de installatie terug laten herkeuren en de technicus inlichten over de trucken van de foor die zijn toegepast,denk ook niet dat dit wettelijk is.

GREETZ Den Huurder

steve&saskia

#14 , 03 mei 2009 11:37

hahahaha, als ik het niet gedacht had.

Ik had ze graag bezig gezien. Hij gaat niet anders kunnen dan een andere zetten want je gaat inderdaad het huis niet warm krijgen met zo'n sproeier erin. In het voorjaar misschien wel maar vanaf dat de kou er is sta je letterlijk en figuurlijk in de kou.

Hoe heeft ie trouwens dat rendement berekent en die ketel uitgemeten????

Met zo'n oude Brigon koffer zeker waar er vanalles inzat om uit te meten.
Vroeger moest het zo maar tegenwoordig moet het digitaal omdat er heel veel parrameters zijn bijgekomen die hij met die oude koffer niet kan meten, en juist die, die hij niet kan meten zijn of horen bij de belangrijke zaken om te weten of de uitstoot goed of slecht zal zijn.

Vroeger was het voldoende om beneden de 300°c te zitten en vanaf je 9 haalde op de CO2 meter was het goed maar nu kom ik dit ook nog tegen maar als je dan die parrameters bekijkt die nu van toepassing zijn dan zijn die volledig buiten de normen.

Allé veel suc6 en hou ons verder op de hoogte van de laagtes :D

Greetz Steve

Den Huurder
Topic Starter

#15 , 03 mei 2009 17:45

Ja denkt het ook van zo dra het echt kou gaat worden dat ik met een jas aan tv ga moet zitten kijken.

De metingen zjn gebeurd met een digitale meter en dien gast heeft hier ook een papiertje met de resultaten mee uitgeprint.
Allen scheelde er iets aan zen printer,het bovenste gedeelte van elke regel onbreekt.
Zie foto met details

Afbeelding
Het was namelijk zo dat de verhuurder nu niet zijn gepensioeneerde klus had meegenomen maar iemand een knutselsmurf van een jaar of dertig,lol.

Greetz Den Huurder

Terug naar “Huren”