Ik huur samen met mijn vriend voor de eerste keer een appartementje en heb dus nog geen ervaring en weinig kennis i.v.m. de rechten en plichten van de huurder en verhuurder. Ik zit momenteel namelijk met het volgende probleem:
ik heb een mailtje ontvangen van de verhuurder met de mededeling dat hij 'graag een kopie had ontvangen van onze appartementssleutel', omdat hij deze is kwijtgeraakt, en 'dit dient zo snel mogelijk te gebeuren'.
Nu is mijn vraag: ben ik verplicht hem een reservesleutel te bezorgen?
Ik ben niet geneigd om te voldoen aan zijn vraag, omdat hij enkele maanden geleden al eens zonder onze toestemming ons appartement heeft betreden. Mijn vriend en ik hadden allebei een dagje vrijaf genomen, we wilden eens lekker uitslapen en gezellig een dagje thuis doorbrengen zonder gestoord te worden. We waren net wakker en zaten voor ons eerste tasje koffie van de dag toen plotseling de bel ging. Aangezien we die dag toch geen bezoek verwachtten deden we bewust niet open, maar enkele minuten later stond onze huisbaas in ons appartement! We hadden hem enkele dagen voordien laten weten dat onze verwarming niet meer werkte en daar stond hij dan met iemand om het te repareren. Omdat er niemand opendeed ging hij ervan uit dat er niemand thuis was, dus heeft hij zichzelf maar binnengelaten. Ik zat daar nog in mijn nachtkledij en plots stonden er twee mannen in mijn woonkamer! Dan stelde ik mij direct de vragen: Wat als ik daar naakt zat? Of wat als we niet thuis waren geweest? Wie weet hoeveel keer is hij al in ons appartement geweest zonder dat we daar weet van hebben?
Ik vind het een grove schending van onze privacy dat de verhuurder beschikt over een sleutel van ons appartement en zich op eender welk moment toegang kan verlenen. Daarom ben ik dan ook niet onmiddellijk geneigd om hem een nieuwe reservesleutel te bezorgen van ons appartement.
Ik heb het internet afgezocht op zoek naar de rechten van de verhuurder om te beschikken over een sleutel, maar heb hierover geen eenduidig antwoord gevonden. Onze verhuurder is een advocaat, dus als we hem weigeren een reservesleutel te bezorgen, zou ik dit juridisch willen kunnen staven.
Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen?