#1 , 22 jul 2018 15:38
Beste,
Zojuist aanvankelijk proces verbaal ontvangen met verkeersovertreding waarin ik geflitst ben met een snelheid van 124km/u / gecorrigeerd 116.56km/u waar de maximaal toegelaten snelheid 70km/u bedraagt. Dit wordt dus rechtbank...
Was die dag aan de late kant, geflitst om 08:28u terwijl ik moet starten op bureau (10km verder) om 08:30u...
Nu, de plaats waar ik geflitst ben geweest betreft een rechttoe rechtaan baan (tot voor kort 90km/u toegelaten), een volledig recht stuk zonder bochten of gevaarlijke verkeerssituaties en waar er bij mijn weten in de afgelopen 30 jaar slechts 1 ongeval is gebeurd. Enige plaats waar er geflitst kan worden is vanop een stuk privéterrein gelegen vóór één van de weinige huizen in die straat. Ik ben daar vandaag gestopt om te vragen of het wel degelijk om privéterrein gaat en of de politie hen de goedkeuring heeft gevraagd om daar te mogen plaatsnemen. De eigenaar bevestigde wat ik reeds vermoedde nl. dat het wel degelijk om privéterrein gaat en dat ze er regelmatig staan te flitsen maar nog nooit toestemming daarvoor hebben gevraagd.
Volgens hetgeen ik kan vinden in media ed zijn er reeds precedenten geweest waarbij verkeersinbreuken nietig verklaard zijn geweest omwille van het feit dat er geflitst werd vanop privéterrein zonder goedkeuring van de eigenaar.
Vragen die ik hier even op jullie wil loslaten;
1) heeft het aanvechten / betwisten van de verkeersinbreuk, rekening houdende met bovenstaande argumenten, zin of zien jullie hier maar weinig kans op slagen?
2) indien ik dit zou betwisten dient de eigenaar van privéterrein dan iets te doen (officiële verklaring of dergelijke afleggen)? Had namelijk zo het gevoel dat die er liever niet in betrokken wil raken.
3) indien ik zou willen betwisten, dien ik dit dan reeds aan te geven op het 'antwoordformulier bij verkeersinbreuk' bijgevoegd bij het aanvankelijk proces-verbaal? Ik zie hier niet echt mogelijkheden om dit te vermelden? Erkent u de inbreuk te hebben begaan? Ja (de inbreuk zelf wel, de rechtsgeldigheid van de vaststelling niet) - Bent u van oordeel dat er factoren in u voordeel pleiten? Neen. Of dien ik dat daar toch ergens te vermelden?
4) ik rijd met een firmawagen, wegens verlofperiode van eerst de HR dienst en daaropvolgend ikzelf heb ik de mail (niet per post of andere) met een kopie van het aanvankelijk proces-verbaal met het antwoordformulier pas woensdag (18/07) ontvangen en pas per toeval gisteren (21/07) gezien en gelezen terwijl er op het proces-verbaal vermeld staat dat het afschrift reeds verstuurd is geweest op 09/07. Op het antwoordformulier staat vermeld dat dit binnen de 5 dagen teruggestuurd dient te worden. Buiten mijn wil om kan ik dit dus pas ten vroegste morgen op de post doen, kan dit gevolgen hebben? (In principe ook per toeval dat ik m'n werkmails las want ben in feite nog twee weken met verlof (tem 05/08) - enkel mail ontvangen van m'n werkgever, geen telefoon of andere...).
Graag jullie mening,
Alvast bedankt,
D.