Na 4/5 maanden zou je denken dat de feiten zijn weggevallen maar recent een brief binnen gekregen met dagvaarding dat ik moet voorkomen deze feiten.
Neen, hoe langer het duurt voor je iets hoort, hoe slechter ...
De volgende twee feiten staan op de brief van mijn dagvaarding:
- als eigenaar van een motorrijtuig nl.: een motorfiets
Was je "bromfiets" ook nog eens opgedreven ?
Op de rollen gezet en te snel ?
Sommige zeggen dat het in totaal 1800eu zal kosten. (Rijbewijs: 1200€ en 600€ verzekering).
Dat zijn de minimumtarieven aan de
oude opdeciemen ...
Die zijn verhoogd van 6 naar 8
Doorgaans ligt de straf voor eerste veroordeling om en nabij de minimumgeldboete
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3
Artikel 30
§ 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van 200 euro tot 2000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt gestraft hij die:
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;
Dat levert dus al 1600€ minimumboete op (200 x 8)
Hier kan nog een verval van het recht op sturen ("rijverbod") bij komen ... 8 dagen tot 5 jaar.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 89/985-hs5
Artikel 22
§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.
Minimumboete dus 800€ met opdeciemen (8x 100)
Samen zit je aan minimum 2400 €
Een deel van de boete kan voorwaardelijk opgelegd worden.
Bij veroordeling komen er nog de gerechtskosten bij, en een verplichte bijdrage voor het zgn "Slachtofferfonds", da's 200 €
Nu is mijn vraag wat voor geldboete ik ongeveer kan verwachten in de rechtbank en of ik kan kiezen tussen een gevangenisstraf of geldboete.
Je kan niet kiezen
Zullen zij rekening houden met mij geval?
De rechter kan rekening houden met wat hij of zij wil ...
Dat kan zich vertalen in een deels voorwaardelijke straf.
Want uiteindelijk is mijn geval anders dan iemand die gewoon zonder verzekering en zonder bewijs van praktijklessen van punt A naar punt B rijd.
In uw ogen misschien, maar juridisch helemaal niet ...
ik kon nog een 4u praktijklessen attest aantonen.
Maar geen examen ...
Rechters willen nog eens milder zijn voor wie wel met succes examen afgelegd heeft, maar nog geen rijbewijs afgehaald heeft, en in zijn enthousiasme de weg op gegaan is zonder rijbewijs ... maar u hebt nog niets bewezen.
. Ik heb een blanco strafblad.
voorlopig nog even ...
Voor de rest heb ik na de feiten alles in orde gebracht zowel verzekering als rijbewijs AM
Zorg dat (een kopie van) uw verzekering en examen (of uitgifte rijbewijs) in dossier zit
Hopelijk zijn beide zo kort mogelijk in orde gebracht nadat de politie u tegenhield ?
gaat uit de papieren blijken ...
Het kan maar helpen ...
Als de boete zo hoog zal zijn zoals ze beweren is er dan een optie om het af te betalen op termijn?
Afbetalingsplan aanvragen kan, maar moet goed gemotiveerd zijn.
Wordt vaak geweigerd ...
http://www.mediationdedettes.be/Strafre ... ngsplannen
... maar zolang je redelijk wat afdraagt ifv inkomen, en blijft betalen, neemt men blijkbaar geen verdere aktie .
(je kan opzoeken waarop men beslag kan leggen ifv je inkomen, om een idee te hebben)
Bedenk wel dat een niet volledig betaalde penale boete blijft open staan
Als je de douane tegenkomt met je (hopelijk ingeschreven bromfiets), ga je aan de kant en je brommer aan de ketting ...
Ik zou liever de boete zelf betalen dan dat ik mijn ouders laat opdraaien voor iets wat ik heb gedaan.
Je bent meerderjarig
Je draait er dus zelf voor op ...