Het is inderdaad niet aan te raden op vakantie/reis te gaan als je zwanger bent (ik vraag me soms af wat er door het hoofd van sommige mensen gaat als ik hoogzwangere dames op een vliegtuig zie zitten).
Wat een bij de haren getrokken generalisatie. Er zijn vrouwen die tot de bevalling gewoon blijven werken, maar 2 uur in een vliegtuig zitten is per definitie problematisch? Is het ook al bij je opgekomen dat er "hoogzwangere" vrouwen zijn die gewoon moeten reizen om vóór de bevalling "thuis" te geraken? In de laatste maand van de zwangerschap weigeren de meeste luchtvaartmaatschappijen trouwens zwangere vrouwen om aan boord te gaan.
Als het een complicatieloze zwangerschap is en er zijn degelijke medische voorzieningen op de bestemming, dan ziet het overgrote deel van de gynaecologen daar evenmin graten in.
Gynaecoloog is hier m.i. in de fout gegaan. Ofwel moet ze een onderbouwde medische reden inroepen, ofwel had ze moeten zwijgen, in de zin van u niet nodeloos ongerust te maken.
Er zijn vrouwen die hun ongeboren baby verliezen terwijl ze thuis op het toilet zitten en er zijn anderen die nog lustig gaan skiën en daar geen nadelige effecten van ondervinden. Maar dat volstaat hier wel qua doemscenario's, me dunkt.
"sowieso" schrijf je zo.