Herziening lening en feitelijk samenwonen?

StijnVL
Topic Starter

Herziening lening en feitelijk samenwonen?

#1 , 29 mei 2006 12:50

Hallo allemaal,

Ik heb vijf jaar geleden een lening afgesloten bij de VHM; een sociale lening dus. Ik leen hierbij aan een zeer lage intrestvoet. Zoals in de akte vastgelegd, is deze lening vijfjaarlijks herzienbaar. Ze wordt berekend aan de hand van mijn loon van de laatste 5 jaren. Enkele dagen geleden kreeg ik dus een brief i.v.m. deze herziening.

Toen ik de lening afsloot, was ik alleenstaand, maar sedert een klein jaar woont m'n vriendin bij me in. We zijn feitelijk samenwonend; hebben nooit een "overeenkomst voor wettelijke samenwoning" o.i.d. ondertekend. Onlangs kreeg ik dus die brief van de leningsmaatschappij waarin stond dat ze, zoals in de akte vermeld, de lening willen herzien, rekening houdend met mijn huidige gezinssituatie. Volgens de brief: "De reden is de volgende : overeenkomstig de geldende wetgeving wordt bij de herziening van de rentevoet van uw lening de re?le financi?le en familiale situatie van de ontlener en diens gezinsleden in rekening gebracht."
het inkomen van m'n vriendin zou dus mede in rekening gebracht owrden bij de herberekening van de rentevoet. Waarschijnlijk zou de rentevoet dus sterk stijgen...

Nu is mijn vraag: doordat wij enkel feitelijk samenwonend zijn, kan het dan dat de inkomsten van mijn vriendin mede in rekening gebracht worden?? Ik stel mij die vraag, omdat we elk ons eigendom hebben, en zij aan mijn woning niet mee afbetaalt... Ik zou hierdoor dus wel meer rente moeten gaan betalen... :(

Is dit een normale gang van zaken, a.u.b.?

Hopelijk kunnen jullie me hierop een antwoord geven...

alvast bedankt,
Stijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 30 mei 2006 09:01

Elke 5 jaar is er wel een herziening van de rentevoet op basis van de evolutie van uw inkomen. Indien uw gemiddeld inkomen van de afgelopen jaren steeg, is een hogere rentevoet mogelijk, in het andere geval een lagere. In elk geval kan uw rentevoet nooit uitstijgen boven de referentierentevoet van toepassing bij het leningsaanbod, noch dalen tot onder de minimum rentevoet van toepassing op dezelfde datum.

http://www.vlaamswoningfonds.be/soc_len.html

Ook bij de herziening wordt dus nog rekening gehouden met uw inkomen en gezinstoestand. Daardoor kan het gebeuren dat uw rentevoet drastisch stijgt, maar nooit boven de sowieso interessante referentierentevoet. Toch blijft u ook op dat ogenblik genieten van een impliciete verzekering: wanneer uw inkomen daalt, zal bij de volgende herziening ook uw rentevoet dalen.

http://www.vhm.be/lenen2004/VHM/wat_is_de_rentevoet.htm

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezinsgids ... 0III_2.pdf

Herziening gebeurt door middel van belastingsaanslag. En is volkomen volgens de wet.

StijnVL
Topic Starter

#3 , 30 mei 2006 17:18

Hey Sperwer,

bedankt voor je reactie, maar ik blijf met m'n vraag zitten.

De vijfjaarlijkse herziening is inderdaad wettelijk, en de relatie tussen loon en intrestvoet is mij ook volledig duidelijk.
Ik stel me gewoon de vraag of de VHM rekening kan/mag houden met het inkomen van iemand waarmee ik slechts feitelijk samenwoon (= mijn vriendin). Als dat zo is, en stel dat ik een kamer zou verhuren aan iemand onbekend, dan zouden wij dus ook feitelijk samenwonen. De VHM zou het inkomen van deze persoon dus ook in rekening brengen, hoewel ik met deze persoon niets te maken heb (deze zou in dat geval enkel een kamer huren). :shock: Dit is toch onlogisch??
Begrijp je een beetje mijn probleem?

greetz,
Stijn.

Reclame

Lex

#4 , 30 mei 2006 17:41

Art.121.? 3. Onder 'huishouden' moet worden verstaan elke samenwoning van personen die een economische entiteit vormen gewoon door het feit dat deze personen de dagelijkse kosten voor hun levensonderhoud hoofdzakelijk gemeenschappelijk dragen.Het bestaan van een huishouden wordt vermoed wanneer meerdere personen hun hoofdverblijfplaats op hetzelfde adres hebben. Het tegenbewijs kan met alle mogelijke middelen worden geleverd.(Programmawet I 24 december 2002,vernietigd door Arbitragehof 7 juli 2004,nr.123/2004).

Art.3.De hoofdverblijfplaats is de plaats waar de leden van een huishouden dat uit verscheidene personen is samengesteld gewoonlijk leven,ongeacht of die personen al dan niet door verwantschap verbonden zijn,of de plaats waar een alleenstaande gewoonlijk leeft.(Wet Bevolkingsregisters 19 juli 1991).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”