Verkoop appartement

dver
Topic Starter

Verkoop appartement

#1 , 14 apr 2009 18:10

Hallo

Het antwoord op mijn vraag zal ongetwijfeld hier al ergens tussenstaan, maar ik moet toegeven dat het me tot nu toe allemaal te moeilijk lijkt.
Ik hoop dan ook op een eenvoudig geformuleed antwoord ;)

hier ga ik:
Ik woon momenteel bijna twee jaar in mijn appartement.
Ik zou mijn appartement graag na drie jaar verkopen om in het appartement van mijn vriendin te gaan wonen (veel groter).
Moet ik dan boetes betalen? en hoeveel bedragen die?
Extra gegevens: aankoop app: 80.000euro , klein beschrijf.

Hoop echt op een eenvoudig antwoord.
Dennis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cisco

#2 , 16 apr 2009 12:04

Met de gegevens die u meedeelt moet u normaal gezien geen boete betalen nee op voorwaarde dat ge nog in uw appartement blijft wonen tot ge er drie jaar in gewoond hebt.

de voorwaarden voor het behouden van "klein beschrijf" zijn

1) binnen de 3 jaar er gaan wonen
2) er 3 jaar blijven wonen (vanaf dat u er ingeschreven bent, dus niet vanaf de datum van de notariele akte!)

na die drie jaar doet ge der mee wat ge wilt. Als ge toch nu verkoopt, kunt ge nog een deel van uw registratierechten recuperen (verkoop binnen de 2 jaar) maar moet ge wel de bijkomende 5% registratierechten betalen + 1/3de boete.

dver
Topic Starter

#3 , 10 jun 2009 20:24

Bedankt voor het antwoord.

Als ik mijn appartement nu verkoop (woon er 2jaar) en ik koop mij in bij mijn vriendin haar appartement.
Kan dat? Wat zijn de kosten?Wat moet er allemaal gebeuren?

Alvast bedankt

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”