De woning bevindt zich in onverdeelde eigendom tussen uzelf en uw partner.Wat gebeurt er met de gezinswoning bij overlijden van één van de partners die wettelijk samenwonen, zonder kinderen. De gezinswoning is samen aangekocht. Klopt het dat op de helft van de gezinswoning de langstlevende het vruchtgebruik krijgt en de ouders van de overledene de naakte eigendom? En dat bij overlijden van de langstlevende partner, de ouders van beide partners elk 50 % van de woning erven.
Vraagsteller had het over wettelijk samenwonenden zonder kinderen.Belangrijke voorwaarde om dat wettelijk vruchtgebruik te kunnen genieten: de langstlevende partner is geen afstammeling van de eerststervende partner.
Volgens mij is dit onjuist. Bij een wettelijke samenwoning is er geen erfrecht tussen afstammelingen.Nu , indien een ouder en een kind 'wettelijk samenwonen' , erft de overlevende WEL het vruchtgebruik van de gezinswoning . Alleen moeten er toch successierechten betaald worden in zulk geval
Kan iemand dit bevestigen of mij verwijzen naar de betreffende wettelijke teksten?Wettelijk samenwonenden (zonder kinderen) kunnen hun ouders onterven ten gunste van hun partner. Via testament kunnen zij alles aan mekaar doen toekomen , bovenop het vruchtgebruik van de gezinswoning dat automatisch gebeurt.
In welke zin? Dat als er kinderen komen, dat we in het testament dan wel opnemen dat de kinderen hun "reserve" krijgen, maar dat de rest nog altijd volledig naar de langstlevende partner gaat? Of bedoelt u iets anders?ik zou ook willen aanraden dit testament te herzien indien er kinderen komen.
Inderdaad , wanneer er kinderen zijn moeten die hun reserve krijgen van uw nalatenschap. U kan het deel van uw partner ook nog beperken tot het vruchtgebruik van uw helft.In welke zin? Dat als er kinderen komen, dat we in het testament dan wel opnemen dat de kinderen hun "reserve" krijgen, maar dat de rest nog altijd volledig naar de langstlevende partner gaat? Of bedoelt u iets anders?
Kunnen mijn ouders trouwens eisen stellen mbt ons samenlevingscontract (meerbepaald dat zij geld dat ik in het verleden gekregen heb en dat ik in de woning steek, terugkrijgen bij mijn overlijden)?