Bij mijn weten zijn er in de Belgische rechtspraak geen uitspraken over de vraag of die verplichting in strijd is met het EVRM. Toch zijn herhaaldelijk burgers aansprakelijk gesteld voor ongevallen van voetgangers omdat hun trottoir niet sneeuwvrij was. Blijkbaar hebben de advocaten de strijdigheid met het EVRM nooit aangevoerd.
In België werd dit nog niet gedaan, maar lijkt u dat geen goede piste?
Dat het mijn burgerplicht zou zijn, trek ik zeer sterk in twijfel. De federale overheid geeft zeer duidelijk die verantwoordelijk, zowel het sneeuwruimen als het reinigen en wieden, aan de wegbeheerder hetgeen in vele gevallen de gemeente is. De gemeenten kunnen dit dan opnemen in hun politieverordening, hetgeen ze lang niet allemaal doen. Om deze twee redenen is het impliciet geen burgerplicht. Een burgerplicht is algemeen begrip dat in principe voor alle burgers geldt. En niet een lokaal begrip, dat maar hier of daar geldt.
Maar het is ook de verhouding van mezelf tot de overheid die mij zeer onduidelijk is, in dit geval. Is de overheid mijn "werkgever"? Misschien is het geen dwangarbeid, maar dan toch alleszins verplichte en onbezoldigde arbeid. Kan ik de overheid als mijn "meester" beschouwen, zoals bedoeld in art 1384 van het BW? Want er zijn hier mensen of het forum die beweren dat ik er niet van zal sterven, maar er zijn al veel ongevallen gebeurd met die onkruidbranders. Stel, je komt hiermee te dicht bij een geparkeerde auto. De lak kan verbranden, of misschien ontploft die zelfs. Ik zou niet graag hebben dat ik bij het onbezoldigd uitvoeren van een taak op een openbare plaats, die mij dus niet toebehoort, omwille van een politieverordening, aansprakelijk ben. Waarom zou ik mijn eigen verzekering daarvoor moeten aanspreken? Op al die vragen had ik graag een antwoord, maar blijkbaar heeft er niemand een idee van?