Het EHRM staan boven de de nationale wetgeving, zeer flauwe opmerking om te zeggen dat die EHRM in een krant vernoemd worden.
https://www.bruzz.be/samenleving/dispuu ... 2013-01-25
"De verantwoordelijkheid voor de reinheid en het sneeuwvrij maken van de openbare ruimte wordt gedragen door de instantie die deze openbare ruimte beheert."
Ik veronderstel dat dit dus ook geldt voor de reinheid en het onkruidvrij houden van de openbare ruimten.
Ik denk dat ik toch een aantal argumenten heb om te zeggen dat de overheid u niet kan verplichten om haar taken op de
openbare ruimte over te nemen. De nieuwe gemeentewet bepaalt dat het beheer van die openbare ruimte gedaan moet worden door de beheerder, hetgeen impliciet betekent dat het geen burgerplicht is en dus dat art. 4.2 van de rechten van de mens van toepassing is.
Mocht het toch mogelijk zijn dat de gemeente burgers kan verplichten, of opdracht geven, om arbeid uit te voeren, dan moet dit bezoldigd gebeuren. Hetgeen dan ook betekent dat er een soort arbeidscontract ( vrijwilligerscontract) van toepassing is, en op zijn minst dat die burgers verzekerd zijn bij het uitvoeren van die taken. Stel dat je kleren beginnen te branden bij het verwijderen van onkruid met een brander, die tegenwoordig aangeraden worden, en je geraakt in het ziekenhuis met verwondingen en arbeidsongeschiktheid, wie gaat daarvan de kosten dragen? Als de gemeente de burgers die verantwoordelijkheid geeft voor de
openbare ruimten, dan moet daar volgens mij iets tegenover staan.