Herstelling toestel reeds 3 maal verkeerd uitgevoerd

Flitske
Topic Starter

Herstelling toestel reeds 3 maal verkeerd uitgevoerd

#1 , 27 mei 2006 23:50

Wie kan mij raad geven omtrent volgend probleem :

Op 8 augustus 2005 kocht ik in een Belgische winkelketen een digitaal fototoestel van het merk Canon,
type EOS 350D. In begin april van dit jaar stelde ik een vlek vast op al mijn foto's. Bijgevolg heb ik het toestel
onmiddellijk ingeleverd ter herstelling. Twee weken na inlevering mocht ik het zogenaamde herstelde toestel terug
afhalen. Helaas constateerde ik dat het toestel in slechtere staat verkeerde dan wanneer ik het had ingeleverd. (nu tintalle vlekken op de foto's)
Het toestel moest bijgevolg onmiddellijk terug ingeleverd worden voor een nieuwe herstelling. Twee weken later
mocht ik het toestel terug gaan afhalen. Opnieuw moest ik echter vaststellen dat het probleem nog niet opgelost was. Nu heb ik gisteren voor de derde maal mijn toestel kunnen afhalen (opnieuw een rit van 40 Km tot naar de winkel). Helaas moest ik voor de derde maal vaststellen dat de herstelling nog niet correct was uitgvoerd.
Ondanks verscheidene e-mails en telefoons naar de consumentendienst van de winkel in kwestie, konden ze mij niet verderhelpen en was ik verplicht om
het toestel nogmaals in de winkel te laten, daar het nog steeds niet hersteld was. Meer informatie omtrent de reden waarom de herstelling tot 3 maal toe niet lukte willen ze mij niet verschaffen.
Ondertussen ben ik het fototoestel reeds anderhalve maand kwijt, heb ik reeds meerdere malen nodeloos naar de winkel moeten rijden
om telkens te moeten vaststellen dat het toestel nog niet naar behoren hersteld was, en wanneer ik naar een definitieve oplossing vraag
bij de consumentendienst van deze winkel, dan krijg ik enkel te horen dat ik het toestel (opnieuw) dien binnen te brengen ter herstelling.
Helaas heb ik dit reeds tot drie maal toe gedaan, zonder bevredigend resultaat.
Ik weet ondertussen geen kant meer uit.
Hoe lang mag een winkel een consument zo 'aan het lijntje houden'?
Het gaat hem mij niet zozeer om de termijn van de herstelling, maar wel om het feit dat ik nu wel mijn vertouwen verloren heb in de competentie van de personen die het toestel moeten herstellen, daar zij er tot 3 maal toe niet in geslaagd zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 28 mei 2006 00:50

(Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij aankoop consumentengoederen van 1 september 2004 (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 september 2004 om in werking te treden vanaf 1 januari 2005)).

Art. 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Zij brengt de beginselen ten uitvoer van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen.
Art. 2. In artikel 1604 van het Burgerlijk Wetboek wordt v??r het bestaande enige lid het volgende lid ingevoegd :
? De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is. ?
Art. 3. In Boek III, Titel VI, Hoofdstuk IV van het Burgerlijk Wetboek wordt een Afdeling IV ingevoegd, luidende :
? Afdeling IV. Bepalingen met betrekking tot de verkopen aan consumenten.
Art. 1649bis. - ? 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument. ? 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :
1? ? consument ? : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerci?le activiteit;
2? ? verkoper ? : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerci?le activiteit;
3? ? consumptiegoederen ? : alle roerende lichamelijke zaken, behalve :
- goederen die in uitvoering van een beslag of anderszins gerechtelijk zijn verkocht,
- water en gas die niet marktklaar zijn gemaakt in een bepaald volume of in een bepaalde hoeveelheid,
- elektriciteit;
4? ? producent ? : de fabrikant van consumptiegoederen, de importeur van consumptiegoederen op het grondgebied van de Europese Gemeenschap of elke andere persoon die zich als producent voordoet door zijn naam, handelsmerk of enig ander onderscheidend teken op de consumptiegoederen aan te brengen;
5? ? garantie ? : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;
6? ? herstelling ? : het consumptiegoed in geval van gebrek aan overeenstemming met de overeenkomst, daarmee in overeenstemming brengen.
? 3. Voor de toepassing van deze afdeling worden overeenkomsten tot levering van te vervaardigen of voort te brengen consumptiegoederen eveneens als verkoopovereenkomsten beschouwd (...)

Flitske
Topic Starter

#3 , 28 mei 2006 11:34

Wat bedoelt u hiermee? Valt deze herstelling niet onder de garantie? Ik heb het toestel nochtans gebruikt zoals beschreven in de handleiding. De vlek die ontstaan is, is vermoedelijk te wijten aan een stofje dat zich tussen de beschermingsfilter en de sensor zelf is gaan logeren. Dit zou normaal niet mogen gebeuren en bijgevolg ging ik ervan uit dat dit een garantiegeval betrof. Heb ik het hier aan het verkeerde eind? Wat valt dan wel onder de garantie?

Reclame

Anke

#4 , 28 mei 2006 12:09

Beste,

Ik begrijp niet goed waaruit u hebt kunnen afleiden dat uw aankoop niet onder garantie zou vallen.

Uw toestel wordt gedurende 2 jaar gewaarborgd tegen gebreken (Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij aankoop consumentengoederen van 1 september 2004). Zelfs na 2 jaar geniet de consument ingevolge art. 1641 en volgende van het Burgerlijk Wetboek nog bescherming.

Art. 1649quater. - ? 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking (...)

Flitske
Topic Starter

#5 , 28 mei 2006 13:42

Beste,

Wordt er ergens bepaald hoe vaak een verkoper u kan verplichten om voor een en dezelfde herstelling terug te komen? Moet de herstelling van de eerste keer in orde zijn, of staat het de verkoper vrij u zo vaak als nodig terug te laten komen om het toestel ter herstelling binnen te brengen?

Anke

#6 , 28 mei 2006 13:55

Beste,

5? ? garantie ? : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;

Deel de verkoper in een aangetekende brief mede dat u het ten zeerste betreurt dat hij er maar niet in slaagt het toestel te herstellen.

Dring derhalve aan op vervanging, of teruggave van de betaalde prijs.

Verwijs naar de terzake fungerende wetgeving.

Flitske
Topic Starter

#7 , 28 mei 2006 14:45

Mij baserend op deze artikels, had ik reeds een e-mail gestuurd naar de desbetreffende consumentendienst om hen vriendelijk te vragen om mij het aankoopbedrag terug te betalen of een toestel ter vervanging tebezorgen (met desbetreffende artikels in kopie). Zij hebben hier echter niet op willen ingaan. Dit kreeg ik als antwoord :
Geachte,

Uw toestel werd opnieuw verstuurd naar de hersteldienst van Canon.

De herstelling is inmiddels uitgevoerd en het toestel wordt ons retour gestuurd.
Het zal dus in de loop van volgende week voor u beschikbaar zijn in de winkel.

Het is ons helaas niet mogelij kop uw verzoek tot omruiling of terugbetaling in te gaan.

Inmiddels verblijven wij,

Met beleefde groeten,
Ik zal dezelfde vraag nogmaals naar het doorsturen, maar ditmaal met aangetekende zending. Misschien heb ik dan meer geluk. Hartelijk dank voor uw informatie.

Anke

#8 , 28 mei 2006 15:28

Beste,

Mijns inziens is het bedrag te klein om beroep te doen op de diensten van een advocaat.

Doch meen ik NIET dat u zich verloren dient te geven.

Deel de verkoper tevens mede dat indien hij niet alsnog een en ander vrijwillig regelt, het Ministerie van Economische Zaken en de consumentenorganisatie Test-Aankoop worden ingelicht.

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm

Terug naar “Consumenten Koop”