Interessant topic, waaruit volgens mij blijkt dat de lobbygroep van de medische wereld goed zijn best gedaan heeft om zichzelf te beschermen door de wetgeving in hun voordeel te laten opmaken.
Verder krijg ik ook de indruk dat de medische wereld de patient beschouwd als een domoor die niet zelf kan nadenken en daarom tegen zichzelf moet beschermd worden, wat dan tegelijk een mooie, en makkelijke bron van inkomsten is.
--> Het wordt tijd dat die medische heilige huisjes eens door elkaar geschud worden in het voordeel van de steeds mondiger wordende patient.
Ik vind het verbazend dat dat het labo zich in zulke bochten wringt om de onderzoeksresultaten van een bepaald persoon NIET aan die persoon te moeten meedelen.
--> volgens mij is dat inkomensbescherming voor de arts omdat het lab de commerciële band met zijn klant, de arts wil beschermen, en op die
manier de patient dwingt om nog eens een extra, uiteraard betalend, bezoek aan de arts te brengen.
Ergens in de discussie lees ik
De aanvraag voor de analyse komt van de dokter, niet van de patiënt. Je kan dan ook stellen dat het labo enkel een overeenkomst heeft met de dokter, en bijgevolg aan niemand anders enige info moet geven
Volgens dit principe zou Den Lowie dan kunnen stellen dat hij geen relatie heeft met het labo, en daarom ook niet de faktuur zal betalen.
Het lab kan niet bewijzen dat DenLowie deze testen besteld heeft, en mag hem dus geen faktuur sturen, maar ik veronderstel dat de medische lobby zich op dit punt ook wel zal ingedekt hebben ?
Wat ik me ook afvraag: is er via de nieuwe GDPR wetgeving geen verdere mogelijkheid om het lab toch te verplichten om de labresultaten te leveren (als hypothetisch gezien de aanvraag voor labtests zou gebeurd zijn als GDPR als in voege zou zijn) ?