Geachte ,
Vandaag ben ik op aanraden van een maatschappelijk werker van de ziekenkas doorgestuurd geweest naar het gemeentehuis in mijn woonplaats. Dit om een uitkering voor bejaarden (sorry, ik weet de exacte naam niet) aan te vragen.
Het betreft hier een zwaar hulpbehoevende vader.
Hetgeen men mij mededeelde in het gemeentehuis:
Mevrouw, uw vader dient zich op 26 april aan te bieden in het sociaal huis (voormalig OCMW) van uw woonplaats. (vader kan zich niet verplaatsen van op de parking tot in sociaal huis. Maximum 20 meter). Hij dient mee te brengen: ID, pincode van ID. Ook belastingsformulier om te zien hoeveel zijn jaarlijks pensioenTJE bedraagt. Tot hiertoe geen probleem.
Toen zei die dame: er zal ook nagegaan worden of uw vader eigendom heeft. Ik zei : nee, vader heeft geen eigendom. Toen zei ze: Het sociaal huis gaat nakijken of uw vader ooit schenkingen (!) gedaan heeft + hoeveel geld hij op zijn zichtrekening en ook op zijn spaarboekje staan heeft.
Is dit de normale gang van zaken? Vader heeft het minimumpensioen, heeft max 2000 euro op zijn spaarboekje staan.
Sorry voor de lange uitleg. Maar nu concreet mijn vraag: mogen de mensen van het sociaal huis zomaar mijn vaders rekeningen inkijken? Is dat wettelijk?
Ik wil alvast de mensen bedanken die hier een antwoord op weten.
Met vriendelijke groeten.