IMMOAGENTSCHAP VRAAGT OM RAPPORT NBB

Jazz
Topic Starter

IMMOAGENTSCHAP VRAAGT OM RAPPORT NBB

#1 , 02 apr 2009 11:26

Een kennis van ons wenst een appartement te huren, en naast de loonfiches vragen zij ook van die persoon dat hij een rapport van de Nationale Bank van België voorlegd (om te zien of hij al dan niet op de zwarte lijst staat??).

Nu vind ik persoonlijk de loonfiches al een grote inbreuk op de privacy, maar hoever gaan ze dan eigenlijk wel met het rapport van de NBB ??? Is dit wel legaal ??? Inbreuk op de privacy ?

Bovendien staat er een clausule in dat hij verplicht bij hen een brandverzekering bij hen moet aangaan, zodat ze "controle hebben over het hebben en betalen van een brandverzekering". Volgens mij is dit wel degelijk een inbreuk op de wet op de koppelverkoop, niet ?

Graag advies van Moderatoren en leden hier !
Waarvoor bij voorbaat dank,
Jazz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits

#2 , 02 apr 2009 12:19

of het wettelijk mag of niet zal hier helaas weinig van belang zijn. als je het weigert te geven is er weinig kans dat je het appartement zal mogen huren.

heb vorig jaar een soortgelijk iets meegemaakt, en ik heb er spijt van dat ik zoveel informatie gegeven heb (uiteindelijk de studio ook niet gekregen). ik zou je aanraden om het niet te doen, er zijn waarschijnlijk wel nog genoeg andere appartementen te huur bij particulieren of immokantoren die niet zo'n belachelijke eisen stellen.

sniper

#3 , 02 apr 2009 12:24

Een kennis van ons wenst een appartement te huren, en naast de loonfiches vragen zij ook van die persoon dat hij een rapport van de Nationale Bank van België voorlegd (om te zien of hij al dan niet op de zwarte lijst staat??).

Nu vind ik persoonlijk de loonfiches al een grote inbreuk op de privacy, maar hoever gaan ze dan eigenlijk wel met het rapport van de NBB ??? Is dit wel legaal ??? Inbreuk op de privacy ?
heb je iets te verbergen?

de wet op de privacy is er immers enkel gekomen om de peronen die iets te verbergen hebben te beschermen

de verhuurder wil er mss zeker van zijn dat hij na de eerste twee maanden nog geld zal krijgen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Jazz
Topic Starter

#4 , 02 apr 2009 12:29

@ Digits : ik vrees dat onze vriend inderdaad ook te eerlijk is geweest. Voordeel is echter dat de verhuurster deze persoon (weduwnaar, ganse dag uitwerken, enz...) wel ziet zitten, gezien de vorige huurster een jonge dame was die er nogal een "vreemde luidruchtige muziekkeuze" en dito vriendenkring op nahield (dit zijn de woorden zoals ik ze te horen heb gekregen!).

Ik heb hem aangeraden gewoon met de verhuurster, een hoogbejaarde dame te gaan praten en alle kaarten op tafel te leggen en open en oprecht te zeggen waar het op staat. Misschien kan zij alsnog bij het immo agentschap tussenkomen. En wat die brandverzekering betreft, die vriend heeft een lopende brandverzekering voor zijn huidige woning en kan onmogelijk contractbreuk plegen of zelfs maar een tweede brandverzekering aangaan omdat het immokantoor, bovendien ook verzekeringsmakelaar is!

Verdere goede raad is uiteraard nog steeds welkom !

Jazz

Jazz
Topic Starter

#5 , 02 apr 2009 12:34

@ Sniper : ik weet niet of die kennis van ons iets te verbergen heeft, en zelfs mocht dit het geval zijn, dan nog zijn dat onze zaken niet.

Wij proberen hem gewoon te helpen waar te kunnen na het zéér onverwachte overlijden van zijn echtgenote in september, niet meer niet min.

Wel weet ik dat mijn man en ik dit doen omdat hij :
- een vriend is
- totaal niet vertrouwd is met de Belgische wetgeving, aangezien hij Brit is
- onze taal nog niet helemaal machtig is
- lange dagen klopt en tijdens de kantooruren zich weinig kan vrij maken

Persoonlijk Sniper heb ik niks te verbergen, maar binnenkort vragen ze je bij wijze van spreken nog je schoenmaat ook...waar eindigt het ??

Jazz[/list]

digits

#6 , 02 apr 2009 12:49

heb je iets te verbergen?

de wet op de privacy is er immers enkel gekomen om de peronen die iets te verbergen hebben te beschermen
deze reactie is toch wat dubbelzinnig. ik weet niet goed wat je bedoelt. als je deze wet goed vindt, dan zou het best zo zijn dat iedereen altijd weigert om al die informatie te geven. anders krijg je uiteindelijk de conclusie "o, hij beroept zich op die wet => hij heeft wel iets te verbergen en is niet te vertrouwen". en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn ?

als je niets te verbergen hebt, dan wil je misschien op dit forum zetten hoeveel je maandelijks verdient ? dit zal je waarschijnlijk niet willen doen omdat dan gelijk welke 'wild vreemde' kan meelezen. waarom zou een ander 'wild vreemd' persoon dit dan wel mogen weten, omdat hij/zij toevallig een huis verhuurd ?

uiteraard begrijp ik dat de eigena(a)r(es) een of andere zekerheid wil dat ze haar geld krijgt, maar dat is nu toch eenmaal een klein risico van de verhuurmarkt he, wat ook al klein beetje opgevangen wordt met de waarborg.

sniper

#7 , 02 apr 2009 12:57

ik kan het me inbeelden dat sommige mensen het moeilijk hebben om aan hun huisbaas te laten weten hoveel ze verdienen

ipv te vragen naar de loonfiche zouden ze ook kunnen vragen naar een 'referentie' van de werkgever waar staat dat X bij hem werkt

ik persoonlijk heb er geen last mee om mijn loonfiche te laten zien aan mijn huisbaas

veel mensen kunnen echter niet begrijpen dat een huisbaas liever het zekere voor het onzekere neemt

ik zou de huisbazen niet willen te eten geven die een huis 'verhuren' zonder er ooit een cent voor te krijgen door de huurwetgeving
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Jazz
Topic Starter

#8 , 02 apr 2009 13:29

@ Sniper : misschien kunnen we bij het topic blijven !

Toch wil ik wel aanhalen dat het appartement waar ik op dit ogenblik woon, ook gehuurd heb via een agentschap. Deze vroegen ons ook loonfiches.
Ik heb ze gewoon gezegd dat indien ze referenties ivm werkgevers wilden, ze naar de personeelsdiensten van de betrokken bedrijven konden bellen en daar hun info opvragen !

Nadat ik de verhuurder had leren kennen viel deze totaal uit de lucht, en verzekerde me dat hij daar totaal niet van op de hoogte was. Ik geloof hem, want dezelfde eigenaar heeft hier in hetzelfde gebouw een ander appartement te huur staan, een vriendin van me heeft interesse en de vraag naar loonfiches wordt door bewust immoagentschap niet meer gesteld. Of hoe het soms ook kan.

@ Digits : ik ga met je akkoord, het is niet omdat je je loon niet wilt bekend maken, dat je iets te verbergen hebt, want anders moet je niemand meer vertrouwen.

Jazz

Vandebos

#9 , 02 apr 2009 14:01

Jazz mag ik je aanraden je kennis te adviseren een ander immokantoor en appartement te zoeken?

Een immokantoor dat vraagt om loonfiches ok. zelfs als het in feite niet mag, kan ik daar als verhuurder inkomen. Het verplichten je bij hen een brandverzekering te nemen lijkt me een goedkope manier om een aanbrengpremie op zak te steken... NBB heeft niets te maken met het willen huren van een woonst...

En niet vergeten een briefje te sturen met kopie van contract naar

testaankoop
economische inspectie
BIV

denk dat ze je kennis zijn bezoek gaan beklagen.

Jazz
Topic Starter

#10 , 02 apr 2009 14:42

@ Vandenbos :

hartelijk dank voor uw advies !

Misschien komt mijn vraag dom over, maar stel ik ze niet, dan blijf er ermee zitten--> wat is BIV ? :oops:

Verder zal ik hem zeker aanraden en helpen deze instanties aan te schrijven (best aangetekend veronderstel ik???) om, ten gepaste tijde dat immokantoor de juiste publiciteit te geven !

Ik wacht evenwel nog even hiermee, en wel om volgende redenen :
- hij moet de eigenares nog te spreken krijgen (dit weekend, gezien hij de
ganse week werkt)
- indien zij hem ontslaat van de eisen van het immokantoor, zijnde rapport NBB en brandverzekering bij hen, dan komt het alsnog misschien goed, alhoewel het allemaal snel moet gaan, verhuis voorzien 18 april a.s.(nieuwe huurders trekken per 20 april in de woning die hij verlaat)
- ik heb de documenten niet in mijn bezit.

Maar toch het doet deugd dat hier op het forum nog leden zijn die niet meteen het slechtste in iemand gaan zoeken en hun deskundig advies geven.

Vriendelijke groet,
Jazz

Vandebos

#11 , 02 apr 2009 15:27

BIV.

website

BeroepsInstituut Vastgoedmakelaars.

Beetje bijkomend advies, laat uw kennis eens kontact opnemen met de huurdersbond in zijn regio. ( dacht dat het lidgeld iets van een € 15/jaar was)

Jazz
Topic Starter

#12 , 02 apr 2009 16:15

Heb ondertussen contact gehad met Economische Inspectie : hun commentaar is dat er geen enkele richtlijn bestaat ivm het vragen van loonfiches, dat ze nergens iets kunnen terugvinden mbt rapport NBB, maar dat het verplicht nemen van een brandverzekering bij het immokantoor dat tevens verzekeringsmakelaar is, onder koppelverkoop valt en totaal niet kan.

Zij hebben me aangeraden op hun website het klachtenformulier te downloaden, door onze kennis te laten invullen en ondertekenen en aan hen toe te sturen !

Was echt aangenaam verrast door hun bereidwilligheid éen en ander uit te zoeken. Uiteraard wisten ze me zo maar niet meteen te vertellen dat er niks over in de wetgeving staat, maar ze zouden me binnen het uur terugbellen en dat is dan ook correct gebeurd.

Jazz

Vandebos

#13 , 02 apr 2009 16:57

De goede oude ambtenaar die zijn carrierre al papieren stempelend doorbrengt achter zijn bureau behoort stilaan volledig tot het verleden.

(Alhoewel we soms tussen telefoontjes door tijd hebben om op het juridisch forum te surfen en onze medemens te helpen... :D, maar dan nog enkel als het netwerk draait zoals het hoort. )

JohnD

#14 , 03 apr 2009 05:59

Heb je iets te verbergen? De wet op de privacy is er immers enkel gekomen om de peronen die iets te verbergen hebben te beschermen
Grapje zeker ? Hoe kun je nu zoiets voor de 2e maal zeggen ?
De verhuurder wil er mss zeker van zijn dat hij na de eerste twee maanden nog geld zal krijgen
Ten eerste is het in dit geval niet de verhuurder die zoiets vraagt maar het immokantoor, en bovendien vragen de verhuurders in het algemeen ook zelden zoiets, en ten tweede zullen er wel andere middelen zijn om er zeker van te zijn om je geld te krijgen. Ten derde worden de huurders ook slimmer en gaan ze dus ook truukjes gebruiken en bvb valse getuigschriften gebruiken om toch maar dat app't of huis te kunnen huren. En ik betwijfel ten zeerste of dat dan later als een motief kan gebruikt worden om een kontrakt te ontbinden.

JohnD

#15 , 03 apr 2009 06:09

Ik zou de huisbazen niet willen te eten geven die een huis 'verhuren' zonder er ooit een cent voor te krijgen door de huurwetgeving
Zonder er ooit een cent voor te krijgen ? Niet slecht ! En wat is ooit ? Misschien hadden die beter een ander beroep gekozen ! Want een huis verhuren zonder er ooit een cent voor te krijgen, die wil ik best wel een maaltijd geven, omdat er denk ik geen zijn.

Terug naar “Huren”