Ik zou daar moeilijk over doen als de controle buiten proportie is. Ik heb het oudere koppel alle zakken zien leegmaken, handtas van mevrouw werd geledigd, schoenen werden uitgedaan en gescand, telkens poortje van de kassa positief en handscanner kon niets vinden. Ik zou dit alleszins niet over me heen laten gaan.Ik begrijp de commotie niet echt. Nu ben ik geen shop till you drop type, absoluut niet, en toch heb ik he al meermaals meegemaakt dat er een alarm afging bij het buitengaan van een winkel. Hier of daar iets vergeten van de kledij te verwijderen, iets verkeerd gescand,... Het lijkt wel of mijn man en ik dat 'aantrekken'Nog nooit heb ik me daarin druk gemaakt of me te kijk staan gevoeld. Zulke valse alarmen gebeuren geloof ik wel minstens elke dag eens in dezelfde winkel, mensen kijken daar nog niet eens meer van op. Gewoon efkes laten controleren en klaar is kees. Daar hoef je toch helemaal niet moeilijk over te doen?
ik heb daar nog nooit moeilijk over gedaan, ik vroeg me enkel af wat mocht en niet. ik kan me voorstellen dat het mogelijk is dat je soms uit een andere winkel komt waarbij je niet graag hebt dat iemand in je vorige boodschappen zit te snuffelen omdat er foutief een alarm aangaat (vb je bent net naar apotheker geweest voor een genante ziekte ofzo), of je laptop zit veilig opgeborgen in je tas en plotseling moet die er uit in een overvolle winkel waar je elke 2 minuten een stoot krijgt, of door 5 minuten alles te onderzoeken mis je je trein/tram/bus die maar elk uur eens passeert.Ik begrijp de commotie niet echt. Nu ben ik geen shop till you drop type, absoluut niet, en toch heb ik he al meermaals meegemaakt dat er een alarm afging bij het buitengaan van een winkel. Hier of daar iets vergeten van de kledij te verwijderen, iets verkeerd gescand,... Het lijkt wel of mijn man en ik dat 'aantrekken'Nog nooit heb ik me daarin druk gemaakt of me te kijk staan gevoeld. Zulke valse alarmen gebeuren geloof ik wel minstens elke dag eens in dezelfde winkel, mensen kijken daar nog niet eens meer van op. Gewoon efkes laten controleren en klaar is kees. Daar hoef je toch helemaal niet moeilijk over te doen?
Hoe gaan ze u tegenhouden? Opsluiten in een kamertje is vrijheidsberoving. Dus de security zal waarschijnlijk gewoon in het deurgat gaan staan, of in uw weg lopen, zodat u de winkel niet kan verlaten en zo uitlokken dat u als klant geweld gebruikt waardoor hij u wel kan tegenhouden met zelfverdediging?U heeft het recht om een fouillering te weigeren. De winkel heeft het recht om u dan daar te houden tot de politie komt om deze fouillering uit te voeren.
(U tegenhouden de winkel te verlaten is naar de letter van de wet nog betwistbaar, doch de politie en de vonnisende rechter maken dikwijls gebruik van het gewoonterecht om deze "fout" te verschonen)
Als je geen diefstal hebt gepleegd (dus niet op heterdaad betrapt), maar gewoon weigert uw tas te openen, dan mag het winkelpersoneel u toch helemaal niet tegenhouden indien u verder wandelt?Als u een diefstal heeft gepleegd en het winkelpersoneel houdt u tegen en u duwt dit personeelslid dan wordt de betichting diefstal met gebruik van geweld en zal de bestraffing ietje hoger liggen.
U zal dan ook niet meer kunnen rekenen op een afsluiten van het feit via minnelijke schikking.