Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom sommige verhuurders blijven werken met dat soort mensen dat zowel de huurder als de verhuurder pluimt. Misschien zijn ze gewoon om met zeer hoge bedragen te werken (verkoop), zodat ze alle realiteitszin verloren hebben !?
Het kan aan mijn persoonlijke ervaring liggen, die ook veel te makken heeft met ligging, maar ik meen een volgende evolutie te hebben gemerkt sinds de laatste 15-20 jaar (verbeter me graag indien ik dat fout zie):
Vroeger hield ik mij een tijd bezig met de verhuur van 2 appartementen voor mijn ouders. Wegens tijdsgebrek deden wij dat toen met de hulp van een immo. Dat ging eigenlijk vrij goed en op de manier zoals ik in mijn eerste antwoord beschreef. Eens de huurder aangebracht was, was de kous af. Ook de huurders hadden er geen problemen mee, het kostte hen niks meer. Plaatsbeschrijvingen? Dat werd toen haast nooit gedaan.
Maar toen begonnen die immo's één voor één te stoppen met verhuur te doen (het kan een plaatselijk fenomeen geweest zijn). Hun argument was: "Wij kunnen daar niks meer aan verdienen, verhuurders komen vaak naar ons om hun kandidaten te filteren (op een manier die ze zelf niet kunnen/durven) en op die manier duurt het te lang voor wij een huurder gevonden hebben. Dus wij stoppen daarmee."
Nu zie ik plots terug veel 'te huur' affiches van immo's. Ik heb het gevoel dat de huidige huurwetgeving met veel strengere voorschriften mbt plaatsbeschrijving, en ja ook 1 maand minder waarborg, veel verhuurders naar de immokantoren drijft. Die bieden immers die service aan van intredende en uittredende plaatsbeschrijving, en de conclusies die daaruit dienen genomen te worden bij vertrek van een huurder. Verhuren is voor de immo's terug lucratief geworden, met extra winst op de plaatsbeschrijvingen en soms (zoals in dit geval) een extra commissie aan de huurder te vragen. Dan heb ik het nog niet over al het overige wat sommige immo's proberen aan te smeren.
Het is voor veel 'kleine' verhuurders allemaal een beetje te ingewikkeld geworden om het nog zelf te doen, op de manier zoals het wettelijk moet.
Als wat ik hier schrijf klopt, dan zijn zowel huurders als verhuurders de dupe geworden van de strengere huurwetgeving (die op zich een goede zaak was) , die als gevolg had dat immokantoren met grote gretigheid bepaalde zeer winstgevende bijkomende diensten zijn gaan aanbieden...
Op dit moment verhuren wij heel bewust zonder immo, maar ik moet toegeven dat we ons een beetje onzeker voelen wat betreft onze zelf opgestelde plaatsbeschrijving. Als puntje bij paaltje komt weet ik niet of we daar ver mee gaan geraken.