Vereffeningsstaat nalatenschap i.g.v. gerechtelijke V&V

paqué
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vereffeningsstaat nalatenschap i.g.v. gerechtelijke V&V

#1 , 27 mar 2018 12:10

Als ik het goed heb begrepen dient de notaris m.i. zijn vereffeningsstaat van een nalatenschap op te maken (en te bezorgen aan de erfgenamen) uiterlijk 4 maanden na het vervallen van de termijn voor repliek op het overzicht van de aanspraken van de partijen?
4 oktober 2017 was voor ons de uiterste datum voor het indienen van opmerkingen op het overzicht van de aanspraken. Dan zou de notaris m.i. toch uiterlijk op 4 februari 2018 zijn vereffeningsstaat i.v.m. de nalatenschap moeten bezorgen? Of zie ik dat verkeerd?
Gezien er voor de notaris blijkbaar geen 'sanctie' is voorzien indien hij de termijnen m.b.t. de gerechtelijke V&V, vermeld in het gerechtelijk wetboek, niet nakomt, geeft dat de notaris dan de vrijheid de vereffeningsstaat af te leveren wanneer het hem past?

Is het 'gebruikelijk' dat de vereffeningsstaat binnen een gerechtelijke V&V te laat wordt afgeleverd, of eerder 'uitzonderlijk'?
(Ik ben wat 'bevreesd' om de notaris of mijn advocaat hierover aan te spreken om niet 'moeilijk' te doen gezien ze het 'zo druk' hebben - en ze zullen er ook niet 'sneller' door werken, wel integendeel vrees ik, maar ik wacht nu al 6 maanden in spanning op de visie van de notaris, die in de zaak in feite toch optreedt als eerste rechter, en het in ongewisse zijn m.b.t. cruciale standpunten binnen de V&V van de nalatenschap begint psychisch echt wel zwaar te wegen...Vandaar dat ik hier graag even wil informeren naar wat ik nog kan verwachten... ).
Alvast dank voor mogelijke informatie en/of ervaringen!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding