Clausule huurcontract korte duur

rsca_rsca
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Clausule huurcontract korte duur

#1 , 26 mar 2018 15:08

Betreft: een huurcontract van korte duur, 3 jaar.
Volgende clausule staat in het contract onder het artikel "termijn":

"De huurder mag steeds een einde stellen aan de lopende huurovereenkomst mits een opzegging bij aangetekend schrijven van 3 maanden voorafgaand aan het einde van de huurtijd. Wanneer het huurcontract beëindigd wordt tijdens het eerste, tweede of derde jaar, dan is de huurder een vergoeding verschuldigd van respectievelijk 3, 2 of 1 maand huur."

Voor de zekerheid: mag ik hieruit verstaan dat ik ten alle tijde vervroegd kan opzeggen indien de situatie dat nodig acht, rekening houdend met het betalen van een boete? Bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 26 mar 2018 18:07

Is niet voorzien in de wet maar als de verhuurder het op die wijze toelaat - ook al is het (gelukkig) eenzijdig- perfect in orde bij mijn weten. U krijgt meer rechten.

rsca_rsca
Topic Starter

#3 , 27 mar 2018 08:20

Er staat ook een clausule in die de verhuurder toelaat om steeds een einde te stellen aan de lopende huurovereenkomst mits een opzegging bij aangetekende brief van 6 maanden om het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op eenzelfde wijze te laten betrekken door één van zijn naaste verwanten overeenkomstig de wettelijke bepalingen.

De kans dat de verhuurder daarop echter beroep zal doen is nihiel. Dit verandert normaal gezien toch niets aan de clausule voor mij als huurder?

Reclame

bosprocureur

#4 , 27 mar 2018 09:34

Opzeg voor eigenbewoning van een contract van korte duur ?

Ik dacht het niet !

Opzeg voor eigen gebruik geldt niet voor het contract van korte duur.

Dit verandert niets aan de clausule voor u als huurder.

Pas als dit contract omgezet wordt in een "normaal " contract, is de mogelijkheid van opzeg voor eigen gebruik sowieso al voorzien in de huurwet, en hoeft dus niet meer met een afzonderlijke clausule vermeld te worden .

Terug naar “Huren”