Hallo
Je kan best de firma aangetekend in gebreke stellen indien er een onverwacht defect optreedt en herstelling of vervanging vragen binnen een termijn van x dagen. Je moet het dossier goed opstellen met precieze omschrijving van de aankoop, factuur inscannen en eventueel foto's of omschrijving van wat niet naar behoren werkt.
Bij FOD economie is er een zeer nuttige maar niet bekende dienst
http://www.consumentenombudsdienst.be die zich met dergelijke consumentengeschillen bezighoudt en meestal zijn firma's plots wakker als ze door die dienst gecontacteerd worden (schrik voor inspectie).
Na mijn klacht bij deze dienst van FOD economie over een onterechte factuur hing de directeur van de firma meteen aan de telefoon met veel excuses en met de belofte dat er niets meer moest betaald worden (creditnota was ineens snel in mijn mailbox, na 4 maanden over en weer mailen zonder dat ze dit wilden doen).
Je krijgt na het indienen van uw dossier een antwoord zoals wij ook hebben ontvangen, de firma heeft meteen een creditnota opgesteld omdat ze dan plots voelen dat je het niet pikt dat ze hun belofte tot omruiling verbreken.
FOD economie stuurt je na indienen van een gemotiveerde en goed onderbouwde klacht (mails en eventueel bewijs aangetekende brief bijvoegen als bewijs) een antwoord zoals onderstaand voorbeeld:
"Wij hebben uw aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil van goed ontvangen en grondig doorgenomen.
Ik bevestig u hierbij dat uw aanvraag volledig en ontvankelijk is en beslis dus om de behandeling ervan verder te zetten. Ik maak uw verzoek onmiddellijk over aan de betrokken onderneming: ................
Het volledige procedurereglement kan u op onze website
http://www.consumentenombudsdienst.be terugvinden. U kunt ook een exemplaar op een duurzame gegevensdrager aanvragen door contact op te nemen met onze dienst."
Met hoogachting,
Françoise SWEERTS
Voorzitster van het Directiecomité
Groeten en succes!