Einde huur door vlaamse wooncode

Luc Viaene
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Einde huur door vlaamse wooncode

#1 , 14 mar 2018 10:42

Beste, ik woon sedert enkele jaren in een sociale woning. Mijn beide ouders zijn 5jaar geleden overleden. We zijn met 6kinderen. Mijn ouders hadden een vakantiehuisje, eigen woning en 3 bouwpercelen. Nu is de eigen woning en 2 bouwpercelen verkocht, blijft nog het vakantiehuis en 1 bouwperseel. Dit staat al 4 jaar te koop. Nu kreeg ik van de sociale woningmaatschappij een brief dat ik alles moet verkopen binnen het jaar anders wordt het huurcontract opgezegt. Gezien het vakantiehuis al zolang te koop staat zie ik het niet gebeuren dat dit binnen het jaar verkocht raakt.
Ik betaal nu 500euro huur voor mijn app met een inkomen van 1600euro. Ik heb ook een verhoogde tegemoetkoming. Ga ik op de privé markt dan betaal ik gauw 700euro. Dit is niet leefbaar! Mijn vrouw heeft geen inkomen. Mijn broer en zussen doen moeilijk over de prijs vandaar de lange aansleep. Ik had al gedacht om uit onverdeeldheid te treden maar dit kan ook jaren aanslepen. Ik weet niet goed wat er nog mogelijk is? Graag uw raad, want ik ben teneinde raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc Viaene
Topic Starter

#2 , 14 mar 2018 10:49

Nog een vraag.
Treed ik uit onverdeeldheid, ben ik dan al in orde voor die sociale wooncode die zegt dat we geen eigendom mogen bezitten?

mava105

#3 , 14 mar 2018 12:27

Laat gewoon de prijs zakken, of veerkoop het openbaar.

Reclame

Luc Viaene
Topic Starter

#4 , 14 mar 2018 16:42

Ik ben wel bereidt om de prijs te zakken, maar er zijn er nog 5 die ermee akkoord moeten mee gaan. Wat dus niet het geval is. Openbaar verkopen, zelfde probleem.

mbbs1024

#5 , 14 mar 2018 20:07

Ik heb Homans op TV horen zeggen dat er voor zulke omstandigheden uitzonderingen kunnen gemaakt worden.
In de praktijk is er mogelijk wel een verschil tussen wat een politieker zegt en wat er gedaan wordt.

wanton

#6 , 14 mar 2018 21:48

Er wordt steeds een redelijke termijn toegekend om dergelijke goederen te verkopen. Maar 4-5 jaar wordt idd wat lang duren. Indien u met de familie niet akkoord raakt over de verkoopprijs, forceer dan een openbare verkoop. Niemand is verplicht in onverdeeldheid te blijven. Art 819 Burg. Wetb.
Zet in alle geval de procedure in gang via uw notaris. Dan toont u uw wil tot verkopen aan de maatschappij. Misschien is één van uw broers bereid de chalet te kopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ice

#7 , 20 mar 2018 15:39

Zo, als dus een (gedeeltelijke eigendom) woning of perceel grond uit erfenis niet verkocht geraakt binnen de gestelde termijn, dan moet er maar openbaar verkocht worden met financieel verlies om het recht van minderbedeelden op sociale huisvesting te behouden?
Wat voor stelling is dat?

wanton

#8 , 20 mar 2018 18:10

Men mag toch verwachten dat de broers en zussen mee willen doen om het recht op een sociale woning voor TS te waarborgen. Bij openbare verkoop zijn zij ook de dupe van een lagere prijs. Ik durf veronderstellen dat , zodra de procedure is gestart , de maatschappij wel inschikkelijk is.
Het kan hard klinken, maar voor sociale huisvesting met aangepaste huren, mag wel iets tegenover staan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”