Bedankt voor de link.
Mogelijks zoek ik op de verkeerde termen, maar ik vind vooral informatie over eventuele rechten.
Ik vraag me echter vooral af: 1) is "mantelzorger" een officiële benoeming/statuut/etc.? 2) hoe bekomt men dit? 3) welke verplichtingen heb ik als mantelzorger (bv. x keer per week de ouder bezoeken, x uur per week helpen...), 4) kan mijn ouder mij ergens toe verplichten, als kind?
Ik heb met deze ouder een vrij afstandelijke relatie. Deze ouder heeft mij steeds alles gegeven wat ik (materieel) nodig had, maar was emotioneel zeer afstandelijk waardoor ik zelf veel emotionele moeilijkheden had. Bovendien is deze ouder hertrouwd met iemand die mij psychologisch terroriseerde — pas jaren nadien heeft deze ouder erkent dat er een probleem was en zijn ze gescheiden.
Ik ben eind de 20 en heb de handen vol: carrière, bijstuderen na de uren voor de komende 2 jaar, binnenkort met m'n vriendin samen gaan wonen. Ik heb vooral de angst dat ik, in de plaats van een carrière en een gezien uit te bouwen, ik in de plaats daarvan de komende jaren vooral als zorgverlener voor mijn ouder zal doorbrengen met alle gevolgen voor mijn carrière en relatie.
Een handje helpen doe ik gerust en met alle plezier, maar na een moeilijke jeugd heb ik geen zin om ook carrière/gezin op te offeren om mijn ouder te helpen. Ik weet dat dit misschien harteloos klinkt, maar ergens wil ik een grens trekken en zeggen "ik heb ook recht op een eigen leven".