2 huur woningen samen voegen

YERKO
Topic Starter

2 huur woningen samen voegen

#1 , 22 mar 2009 15:14

ik zit met een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
ik woon sinds drie jaar in een huur woning maar door gezinsuitbreiding is deze te klein aan het worden.
het betreft hier een vierwoonst de vier woningen zijn van de zelfde huisbaas
nu komt de woning naast mij vrij en mag ik van mijn huisbaas deze ook huren
als ik dit zou doen hoe zit het dan met mijn domicilie aan gezien dit twee aparte huisnummers zijn??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 mar 2009 16:09

Is er minstens één deur tussen beide woningen, tussen 2 kamers of tussen 2 veranda's of tussen 2 afdaken?
Gaat U zo een deur maken?

YERKO
Topic Starter

#3 , 22 mar 2009 19:30

het is de bedoeling dat er hier een deur gemaakt wordt
momenteel is deze er nog niet

Reclame

wolf2

#4 , 22 mar 2009 20:41

Dan moet uw huisbaas eerst een stedebouwkundige vergunning vragen en krijgen (net zo min men van 1 "huis" er twee kan maken zonder vergunning, kan men er van 2 één maken).

Er zal één kadastraal inkomen toegekend voor het ééngemaakte huis: er is dan immers een inwendige verbinding. En één huisnummer.

Maar het kan natuurlijk wel; al weet ik niet of uw huisbaas er warm zal voor lopen. Logisch zou zijn dat er op elke verdieping minstens 1 dergelijke doorgang komt.

De trend is meestal omgekeerd: men 'vangt' méér huur van 2 kleine huizen dan van één groter.

YERKO
Topic Starter

#5 , 22 mar 2009 21:01

en wat zijn wettelijk de mogelijkheden indien er hier geen doorgang gemaakt wordt?
als ik gewoon de twee huizen huur zonder dat er iets aan verandert wordt hoe zit dit dan met mijn domicilie???

wolf2

#6 , 23 mar 2009 20:14

Het ene huis zal verhuurd worden als uw hoofdverblijfplaats. Daar is uw domicilie feitelijk en wettelijk gevestigd.

Het andere huis kan niet als hoofdverblijfplaats verhuurd worden.
Ik zou het dan als uw tweede verblijf zien.
Niemand zal daar ingeschreven worden, zodat het huis volgens mij onder de leegstandsheffing zal vallen. Dat zijn geen boetes, maar zodanig zware bedragen dat men de eigenaar dwingt om het te laten bewonen.
Ik zie dat dus ook niet als een oplossing (in het geheel niet).

Te onderzoeken:
als U als een koppel leeft: feitelijke scheiding? De ene in het ene huis gedomicilieerd; de andere in het andere. De kinderen??

Iemand anders ideeën? Ervaringsdeskundigen?

en wat zijn wettelijk de mogelijkheden indien er hier geen doorgang gemaakt wordt?
als ik gewoon de twee huizen huur zonder dat er iets aan verandert wordt hoe zit dit dan met mijn domicilie???

djanodive

#7 , 25 mar 2009 15:40

Ik vraag me af of je leegstand zal moeten betalen als je kan aantonen dat de woning effectef bewoond word. Ook al staat er geen domicilie.

Ik denk dat "domicilie" en hoofdverblijfplaats" twee verschillende aspecten zijn.

Een hoofdverblijfplaats is de plaats waar je hoofdzakelijk verblijft. In de toelichting van de just.fgov bij de woninghuurwet staat dat de domicilie niet hoofdzakelijk de hoofdverblijfplaats is.

Want stel dat iemand effectief op een ander adres woont, met inboedel en al, en toch is zijn domicilie blijven staan op een ander adres, dan zou men die mens zomaar op straat kunnen zetten.

Maar hoe je uw situatie zou oplossen, weet ik niet.

Ik zou inderdaad eerder denken aan het opsplitsen van de huur. Het ene huis gedomicilieerd op jouw naam, het andere op dat van je vrouw. Of je dan feitelijk gescheiden bent weet ik niet.

Als je dit doet moet je wel rekening houden met aspecten zoals ziekteverzekering, werkloosheidsuitkeringen, pensioenbijdrages, ...Die zullen dan herbekeken moeten worden omdat jij op dat moment alleenstande zal zijn en je vrouw eventueel ook.

maar als er een opening is tussen beide woningen en jullie altijd samen vertoeven, ben je niet feitelijk gescheiden, denk ik en zal je in verband met werkloosheidsuitkeringen, ziekteverzekeringen en andere mogelijke zaken, geen probleem hebben als je dit laat weten aan de betreffende instanties.

Ik stel voor dat je dit gewoon eens navraagt op het gemeentehuis. dit lijkt me geen onlogische vraag.

j.demoor

#8 , 25 mar 2009 16:01

“Art.1...Een woning is elk roerend of onroerend goed of een deel ervan dat tot hoofdverblijfplaats van de huurder is bestemd...“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Niets belet u in die zin twee aangrenzende onroerende goederen tot uw ene hoofdverblijfplaats te bestemmen.

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.99.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedebouwkundige vergunning :...7° in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigen die bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

Het enkele feit dat u twee aangrenzende onroerende goederen huurt als één woning houdt nog niet in dat u in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigt .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mar 2009 19:37

Je kan perfect de woning naast u ook huren zonder dat je er ingeschreven staat.
De nutsvoorzieningen worden dan wel op uw naam gezet en dan zal de gemeente dat aan u aanrekenen als 2de verblijf

Indien de nutsvoorzieningen worden afgesloten -- leegstand

Eigenaar zal zo wie zo naar u verwijzen en dan betaald u 2de verblijf.
Ale er iemand van uw gezin gaat wonen dan telt deze persoon niet meer als 'van uw gezin'

YERKO
Topic Starter

#10 , 26 mar 2009 14:41

dus als ik het goed begrijp mag ik deze twee woningen huren en het ene wordt dan mijn domicili en het andere wordt dan een tweede verblijf???
hoe zit dit dan in elkaar ???

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mar 2009 17:32

Wat u huurt en wekle contracten u afsluit is uw zaak.
U woont op adres 1 met uw familie
Het pand ernaast gebruikt u als garage - magazijn - de hof als hof en plaatst er een sauna- een van de kinderen heeft er zijn kamer enz enz ...
als het een woonhuis is mag dat allemaal.
De gemeente zal te weten komen dat het pand aan u verhuurd is en gezien je al een woonplaats= adres van inschrijving hebt zal men het andere pand als 2de verblijf beschouwen en u daarvoor de belasting op 2de verblijf aanrekenen.

Als het vb echt een magazijn is kan je de hof gebruiken - het magazijn voor wat het kan dienen maar kan je er nooit een bewoonbare plaats van maken.

Dan is het geen 2de verblijf maar een magazijn

De eigenaar echter verhuurt in dat geval geen woning maar een handelspand ( andere belastingsregels)
In het eerste geval zal de eigenaar ook uw gegevens doorgeven gezien hij anders leegstandsbelasting zal moeten betalen en dat loopt heel vlug op.

Terug naar “Administratief recht”