Een deel van de zorgpremie zal dit jaar verspild worden aan reclame voor die premie om aan de mensen uit te leggen waarom ze moeten betalen voor een verplichte verzekering. Reclame maken voor iets dat men verplicht moet kopen. Daar kan geen enkele marketeer tegenop!
Dat alles onder het mom van (verkeerd geconcipieerde) "solidariteit". Een solidariteit waarbij iedereen ongeacht zijn financiële draagkracht (de totale have nots uitgezonderd) evenveel moet bijdragen. En ongeacht het inkomen evenveel van terugkrijgt als hij "zorg" behoeft.
Een pseudo-sociale moneytron waar enkel zij die het systeem besturen en beheren "toegevoegde waarde" uit halen.
Dat visioen kreeg ik, kristalhelder en zonneklaar, toen ik deze namiddag een bezoek bracht aan mijn moeder die in een rusthuis woont.
Ik sprak daar met Mieke. Mieke heeft een mini-pensioentje, ze was vele jaren weduwe en werkte als poetsvrouw. Ze heeft één dochter. Ondanks het feit dat Mieke "geholpen" wordt met 130 EUR uit het Zorgfonds moet haar alleenstaande dochter nog geld bijpassen omdat het OCMW hulp biedt aan haar moeder.
Ook Jan zat mee aan tafel. Hij beeindigde destijds zijn loopbaan als voorzitter van een Hof van Beroep, hij was immers al veel jaren Rechter. Jan heeft vier kinderen waarvan er twee dokter zijn, een advocaat en de jongste is prof aan een univ. Hij heeft zeven kleinkinderen. Jan krijgt ook 130 EUR, nochtans bedraagt zijn pensioen ruim het dubbele van de kosten die hij betaalt in het rusthuis. Zijn grote villa heeft hij verkocht en het geld geherinvesteerd in drie appartementen die hij verhuurt (hij is slechts vruchtgebruiker want zijn kinderen hebben met het geld dat hij hen schonk de naakte eigendom gekocht). Omdat hij het geld niet nodig heeft verdeelt hij het overschot van zijn inkomsten maandelijks onder zijn zeven kleinkinderen want ook zijn kinderen hebben dat geld niet meer nodig. Zo krijgt ieder kleinkind onrechtsreeks maandelijks bijna 19 EUR uit het Zorgfonds aangereikt. Maar in tegenstelling met de dochter van Mieke betaalt geen enkel kind van Jan een bijdrage in zijn rusthuiskosten.
Ik nodig iedereen uit daar eens aan te denken wanneer de barnumreclame in de brievenbus ligt. Misschien een goed idee om het pamflet ongefrankeerd te retourneren aan afzender?