Het is een veel verspreide misvatting dat men eerst tot een vordering tot betwisting (ontkenning) van vaderschap dient over te gaan. Misvatting die onder meer door de soap Thuis wordt in stand gehouden, zoniet versterkt.
scorpioen
Scorpioen, ik ben van heel nabij betrokken geweest bij een gelijkaardige situatie. Veel hangt af van de leeftijd van het kind. Ik spreek over een geval waarin het kind net meerderjarig was geworden en dat bleek de ideale moment.
Als er een wettelijke vader is (maar in dit geval is die er niet) dan moet er eerst een ontkenning van het vaderschap gebeuren d.m.v. een DNA-test. Eens die ontkenning er was kon de biologische vader zijn kind erkennen, zelfs zonder DNA-test en met een naamsverandering tot gevolg
Er zijn ettelijke gesprekken met diverse advocaten en zelfs notarissen aan vooraf gegaan die zeiden dat het onmogelijk was of heel ingewikkeld, vandaar mijn eerdere waarschuwing.
Ik heb het wel over een situatie waarin alle betrokken partijen (kind, moeder, wettelijke vader en biologische vader) solidair hetzelfde doel voor ogen hadden.