Verhuurder weigert sleuteloverdracht

Estagon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder weigert sleuteloverdracht

#1 , 27 dec 2017 23:09

- type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...); bepaalde duur 3 jaar

- ingangsdatum contract; 08/09/2017

- werd het contract geregistreerd; ja

-----------------------------------------------------------------------------

Op 08/09/2017 een contract aangegaan voor een appartement te Brussel voor drie jaar. In het contract staat een clausule dat ik mag weggaan uit het appartement mits vooropzeg van 3 maand plus boete van 3 maand.

Wegens ernstige overlast opzeg gegeven die inging op 1/10/2017 en eindigt op 31/12/2017. Ik ben bereid om deze boete te betalen als de verhuurder akkoord gaat om mijn waarborg integraal terug storten.

Het immo-kantoor heeft een document opgesteld, waarin vermeld staat dat de huurwaarborg zal vrijgegeven worden NADAT ik de boete betaal. Ik vertrouw mijn huurbaas en het immo-kantoor niet, en wil graag gelijktijdig alles behandelen. De huurbaas wil niet afspreken voor het overhandigen van de sleutels totdat ik dit document van het immo-kantoor teken. Ik heb dit op SMS: "We zouden kunnen afspreken nadat je het document tekent."

Ik wil dit document niet tekenen, aangezien dit enkel in mijn nadeel is.
Er is nooit een ingaande plaatsbeschrijving opgesteld, dus de verhuurder zou schade (er is geen schade in deze 3 maanden gemaakt) al moeten bewijzen.

Hoe kan ik nu de sleutels overhandigen, de elektriciteit/gas-meterstanden opnemen en de waarborg terug krijgen?
Zoals ik al zei, ik heb geen probleem om de boete te betalen, maar niet als eerste...

Dit heb ik ook al gecommuniceerd naar de verhuurder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 27 dec 2017 23:27

Waarborg wordt maar terugbetaald NA het einde van het contract.

Estagon
Topic Starter

#3 , 27 dec 2017 23:39

Waarborg wordt maar terugbetaald NA het einde van het contract.
Er staat nergens vermeld wanneer ik de boete moet betalen. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Wil wel graag weten hoe ik nu de sleutels kan overhandigen...

Reclame

mava105

#4 , 28 dec 2017 09:16

Aangetekend opsturen naar de verhuurder, wel in een speciale onscheurbare omslag of doos.
Voor opname van de meters heb je de verhuurder niet nodig. Je geeft die gewoon door aan de nutsmaatschappij en maakt een foto van de meterstanden.
Nadien ga je naar de vrederechter voor vrijgave van de HWB

eylis

#5 , 28 dec 2017 09:52

Vraagje: hoeveel maanden huishuur bedraagt de waarborg? Want indien 3 maanden zou het verhaal heel eenvoudig kunnen zijn. Er is géén ingaande plaatsbeschrijving, dus kan de verhuurder momenteel géén schade bewijzen. In een eerste fase kan de waarborg daar nu niet voor gebruikt worden, dan zou er naar het vredegerecht moeten gestapt worden. Indien de waarborg inderdaad 3 maanden bedraagt zou bij de overdracht de waarborg gelijk zijn aan de boete en is er geen verschil te betalen. Zelfs bij 2 maanden waarborg zou een eenvoudige betaling van één maand boete bij overdracht kunnen gebeuren. Stel dit voor en als dit geweigerd wordt, is het wel duidelijk dat de verhuurder de waarborg gewoonweg niet wil geven, maar wel de boete wil innen. Bovendien: is de waarborg op een gezamenlijk geblokkeerde garantierekening gestort? Zo neen is het helemaal helder: de verhuurder heeft zelf de beschikking over de waarborg en kan er dus aan. zoek het allemaal even uit en als dit scenario klopt kan je de sleuteloverdracht doen per aangetekende zending mét de melding van de feiten: géén ingaande plaatsbeschrijving, waarborg gelijk aan boete, waarborg niet op geblokkeerde rekening. De meterstanden/energieabo's zegt u dan zelf op bij de nutsbedrijven, dat gaat vooral voor de verhuurder vervelend en kostelijk zijn.

Lanox

#6 , 28 dec 2017 12:40

Ik ben niet zo thuis in handelshuur, maar hoe kan een mondeling huurcontract geregistreerd zijn?

scorpioen

#7 , 28 dec 2017 12:56

De verhuurder heeft het recht om de huurwaarborg aan te wenden voor de betaling van de boete. Je geeft dus de huurwaarborg vrij aan de verhuurder tot het bedrag van de boete. Er is geen enkele reden waarom de verhuurder de waarborg eerst aan jou zou vrijgeven en dan maar moet afwachten of en wanneer je die boete gaat betalen.

venus5010

#8 , 28 dec 2017 13:46

Over welke boete gaat het ? verbrekingsvergoeding of nog een andere regeling ?
Het gaat toch wel over een contract van korte duur ? Ik dacht dat er dan geen verbrekingsvergoeding mag gevraagd worden.
Hoe kan een app waar er gewoond wordt een handelshuurcontract zijn ?
Als er geen plaatsbeschrijving is (wat normaal is vermits je er nog maar een maand inwoonde) kan er ook geen schade worden aangerekend.

Ik vindt het vreemd dat je een app huurt in september om er dan de volgende maand op te zeggen.

Estagon
Topic Starter

#9 , 29 dec 2017 07:36

Er is wat verwarring ontstaan:

Dit contract is geenhandelshuur. Het betreft een appartement bestemd voor domicilie, korte duur van 3 jaar.
In het schriftelijk contract expliciet een clausule waarin staat dat verbreken mag indien betalen van drie maand boete.

Ik heb het voorstel van eylis voorgesteld aan de Verhuurder.
Op het eerste zicht lijken ze hiermee akkoord te gaan, maar ik moet nog een finale bevestiging krijgen.

Nu wijzen ze gewoon nog op het feit dat als er schade zou zijn, ze dit zullen aanrekenen bovenop de reeds overgedragen huurwaarborg.
Voor mij is dit niet echt een probleem, aangezien er geen ingaande plaatsbeschrijving gebeurd is.
De Verhuurder zou alles moeten gaan bewijzen voor de vrederechter. Klopt dit?

sloeberken

#10 , 29 dec 2017 09:23

Nu wijzen ze gewoon nog op het feit dat als er schade zou zijn, ze dit zullen aanrekenen bovenop de reeds overgedragen huurwaarborg.
Voor mij is dit niet echt een probleem, aangezien er geen ingaande plaatsbeschrijving gebeurd is.
De Verhuurder zou alles moeten gaan bewijzen voor de vrederechter. Klopt dit?
Dat klopt als u niet akkoord bent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”